Ställ krav på din KRAV-mjölk!

Det har nu framkommit att KRAV tummar på reglerna då det gäller produktionen av Milko's ekologiska mjölk. De har infört undantagsregler då det gäller böndernas utfodring av de ekologiska kossorna p.g.a missväxt. Normalt heter det att 100 % av fodret ska vara ekologiskt men denna missväxt har nu lett till att bönderna fått tillstånd att blanda det ekologiska fodret med konventionellt odlat (läs: besprutat) med upp till 15 %. Detta får pågå fram till 15 juni då jag antar att foderproduktionen inte längre lider av missväxt.

Vad tycker Ni; rubbar detta Ert eventuella förtroende för KRAV-cerfifieringen?



Länkat; KRAV, Milko's, ekologiska, mjölk

Kommentarer
Postat av: Marina

Ja, visst rubbar det mitt förtroende för KRAV! Varför tillåta fusk. Finns det inte ekologiskt foder till kossorna så får mjölken de producerar inte heller kallas ekologisk. Den perioden får de väl sälja det som "vanlig" mjölk!

Det är ju inte ambitionen som ska KRAV-märkas....

2008-04-23 @ 08:58:51
Postat av: Malin Harju

Marina: Absolut! Jag håller med, då får det väl vara "slut" på KRAV-mjölk under en kortare period så får man välja att antingen ge f-n i att dricka mjölk då eller köpa standard-mjölk.

2008-04-23 @ 15:05:14
Postat av: Ika

Nu är det ju inte fullt så här enkelt... Om man under en period upphör med det ekologiska fodret krävs det en ny, lång omställningsperiod för att mjölken ska bli eko-godkänd igen. Det innebär alltså att om man utfodrar korna med delvis icke-ekologiskt foder under en månad på våren kan det påverka hela resten av året.

Jag förstår synpunkten på att ekologisk mjäölk ska vara ekologisk mjölk, men jag skulle också önska att det fanns viss förståelse för extremfall, som exempelvis fodersituationen det här året. Vad vill ni att bönderna ska göra - slakta bort de djur som ekofodret inte räcker åt? Det är ju ingen som har önskat den här typen av situation, den är helt enkelt ett resultat av vädersituationen föregående sommar - samt av att den ekologiska andelen av foderproduktionen är så pass liten.

Jag tycker att det är väldigt synd om mjölkbönderna på ekologiska gårdar ska straffas genom att de fråntas rätten att sälja sin mjölk som ekologisk. De rår inte för att förra sommaren var regnig, och jag tycker att det här är ett orimligt krav.

2008-04-23 @ 18:38:33
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Malin Harju

Ika: Eftersom jag dricker Oatleys KRAV-märkta havredryck (jag tycer inte vuxna människor ska dricka mjölk som är till för att dia djur, men det är en annan fråga) så har jag personligen inte påverkats nämvärt av detta.

Jag har full förståelse för böndernas situation även om det kanske inte var solklart i kommentaren ovan.

Eftersom jag är vegetarian hoppas jag självfallet inte att bönderna tvingas nödslakta pga foderbrist, jag är bara rädd att om man nu ruckat på principerna och godtagit att 15 % får vara konventionellt odlat kanske man vid ett annat tillfälle och en annan produkt ruckar ännu mer och till slut är nere på en 50-50 basis?

Hursomhaver hävdar jag att det är bättre att ändå köpa eko-mjölken eftersom den till 85 % innehåller KRAV-mjölk vilket standard-mjölken inte gör!

Gällande böndernas situation igen så skulle jag uppskatta om jordnruksverket och EU kunde ge mer stöd och bidrag till de bönder som försöker bedriva ekologisk uppfödning- eller odling.

Tack för jätteintressant synpunkt!

/Malin

2008-04-24 @ 05:35:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0