Allergi och olivolja

Jag har förr skrivit om hur mycket jag uppskattar att ha denna blogg som en ventil och anslagstavla där jag liksom kan nåla fast funderingar som ni underbara läsare sedan kan kommentera, hissa, dissa eller hjälpa mig med.

Nu har det hänt igen! :) I detta inlägg skrev jag om tvättsavetterna vi skulle ha som reserv och att vi skulle anända vatten, ekologiska frottétvättlappar och smörja in med olivolja hemma vid de blöjbytena. En uppmärksam och kunnig läkare skrev då att allergi mot olivolja kan uppstå om den används utvärtes och att t.ex. hon själv led av detta.

Kanske då bättre att satsa på rapsplja eller solrosolja? Vill inte köpa någon av de barnoljor som finns, inte ens de ekologiska, för vår önskan är att det ska vara så naturligt som möjligt. I den andan tänkte jag att olivolja måste vara toppen, och jag vet att t.ex. min mormor fått det mycket bättre med sina åderbråck och blånader på huden sedan hon börjat smörja med olivolja. Den är ju extremt välgörande också, det får vi inte glömma detta till trots, och om det kan man läsa här!


Kommentarer
Postat av: Anna

Ett annat tips är mandelolja! Perfekt för små bebisrumpor. Både solrosolja och rapsolja är lite torrare oljor och (oftare) bra för lite fetare hy, medan mandelolja är väldigt bra för torr och/eller känslig. Däremot är det första gången jag hör talas om allergi mot olivolja. Och jag känner MÅNGA som använder det utvärtes (jag själv tvättar ansiktet med den). Fast man kan aldrig vara nog försiktig med små bebisar, deras hud är ju helt ny. Hoppas allt gå bra!

2008-08-27 @ 11:53:37
Postat av: Christina

Om jag inte minns helt fel så körde de med rapsolja på BB och det gjorde vi hemma också. Annars var det mest bara vatten som gällde. Men olja är bra att tvätta väldigt kladdiga små stjärtar med.

2008-08-27 @ 12:49:15
URL: http://elins-tradgard.blogspot.com
Postat av: Malin Harju

Anna: Br, tack för tipset! Finns redan i hemmet eftersom jag gör egen parfymolja av mandelolja + ekologiska eteriska oljor, men jag hade helt glömt bort att man skulle kunna använda det.



Hade heller inte hört talas om allergi mot det, här i Övik använder de olivolja på nästan alla äldreboenden...



Tack för dina tips! :)



Christina: Vad bra att höra, tack så mycket! :) Vi har som sagt tänkt att vatten räcker långt men man vill ju ha ett komplement också liksom...dessutom verkar ju olja mjukgörande!

2008-08-28 @ 06:31:47
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag tror som många andra att rapsolja är skonsammare. Särskilt som solrosolja kan orsaka korsreaktioner med vissa nötter, och det vill man ju inte!

2008-08-28 @ 09:42:15
Postat av: Malin Harju

Sara: Det låter vettigt det! :)

2008-08-29 @ 05:23:59
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0