Trouble in beauty-paradise

Jag har funderat ett tag på det där med kroppslig hårborttagning. Som läget är nu, ve mig, så använder jag rakhyvel. En sorts feminin sak med utbytbara blad och namn efter en gudinna. Känner mig dock inte som en gudinna i arla morgonstund då jag fläckvis rakar den del av mina ben som jag ser titta fram under bebis-magen, utan som den hemskaste av alla miljöbovar.

Vill som ni kanske förstår i och med detta inlägg ändra taktik, byat metod och hitta en ny lösning på min för tillfället fläckvisa (och ack så skabbiga) hårborttagning. Frågan är till vad?
Jag har verkligen ingen aning men har i mitt stilla sinne tänkt att någon form av epilator (som garanterat kommer att slita åt alla hår som den känner av och kanske förhindra det fläckvisa i min nutida metod) med uppladdningsbara batterier kan vara en lösning. Vad tros?
Enligt de rön (läs försäljningstaktik) som finns om epilatorer så ska de ju hålla håret borta längre och då behöver man inte göra det lika ofta som vid rakning och på så vis behöver man inte ladda batterierna på långa vägar lika ofta som rakblad kasseras. Frågan är ju om man även kan använda den i armhålorna och vid bikini-linjen, jag är ju ute efter en helhetslösning.

Hur gör ni, och vad tror ni?


Kommentarer
Postat av: Ylva

Ja det mest miljövänliga är väl att inte ta bort håret alls, men det kanske inte är ett alternativ? Epilator har jag hört ska göra så vansinnigt ont att man faktiskt börjar överväga det håriga alternativet hehe.

2008-08-19 @ 07:27:24
URL: http://tyraslillabebis.blogspot.com
Postat av: Malin Harju

Ylva: Ja, men det känns som om jag vill av-håra mig lite...får kanske skaffa en epilkator till en början så kanske det som sagt gör så ont att man helt slutar, ha, ha! ;)

2008-08-19 @ 09:08:47
Postat av: Anna

Det verkar vara ett svårt val om det ska bli ett miljömässigt val. Jag trodde att alla elprylar slösade mer på resurser än handkraftens rakhyvlar men det är ju kanske inte säkert.



Men idén att skaffa epilator för att låta smärtan tvinga en att sluta att ta bort håret låter galet skoj. ;)

2008-08-19 @ 09:44:53
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/
Postat av: Malin Harju

Anna: Ja, det är en klurig fråga. Kasserade rakblad bidrar ju en massa till sopor istället. Köper man en med uppladdningsbara batterier så håller ju de dels längre och laddas (nöter på elen) inte lika ofta. Men jag vet inte, "ja ä like vis" som vi säg här uppe!



Malin

2008-08-19 @ 12:48:13
Postat av: Anna

Okej... Hmm, om det inte går att hitta nån fakta om hur dina alternativ påverkar miljön kanske du kan vända dig till fakta om hur de som arbetar med grejrna hardet arbetsrättsligt. Jag vet att det finns en fabrik i Ryssland som gör rakblad. Och jag skulle tippa på att många epilatorer kommer från Kina.?



Du har ju redan skaftet till rakbladen. Och är det svårt att raka nu med tjock mage kan din man raka dina ben.



Fast om du verkligen vill ha en epilator ska du ju ha det.



Jag är nog lite partiskt på så sätt att jag sällan tar bort hår på benen och mer än hälften av gångerna lejer jag sambon till rakningen. Skulle aldrig vilja plåga mig med epilator eller vaxning. Kräm har jag provat och det håller länge men känns ändå mest meckigt.

2008-08-19 @ 14:09:20
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/
Postat av: elin

alltså, epilatorer (eller vad det nu heter i plural) är plågsamma första gången, men man vänjer sig så småningom. går bra att köra i armhålorna och ben, bikinilinjen har jag aldrig provat.

2008-08-19 @ 14:16:04
Postat av: anna

Intressant fråga! Har själv funderat på det där och använder rakhyvel för tillfället i brist på bättre info. Försöker dock att inte raka benen så ofta (sällan/aldrig på vinterhalvåret och max en-två gånger per vecka på sommaren), men det beror nog mer på lathet än på miljömedvetenhet :-)



Hur är vaxning miljömässigt? Någon som vet?

2008-08-19 @ 15:06:40
Postat av: Malin Harju

Anna: Ja, det klart; man skulle kunna kolla hur fair arbetet bakom tillverkningen är...det handlar INTE om att jag bums vill ha epilator utan ett mer miljövänligt alternativ. Kräm är det nog en massa skit i också som man klarar sig utan så...asch, jag vet inte! :S



elin: Ja, det känns ju som om de kan göra rejält ont!



anna: Det är precis där jag är nu; rakhyvel bara för att men jag skulle vilja ändra på det!

Jag rakar de heller inte så ofta så rakbladen räcker ju ett tag men det bär mig emot varje gång jag måste kassera ett.



Om man gör eget vax kanske det är OK men då ska man väl kasta vax-stripesen istället?



Moment 22 säger jag bara!

2008-08-19 @ 15:51:28
Postat av: Susanne

Finns ju alternativ till vax också -> någon sockerblandning. Det har jag provat och hälften sitter kvar och det gör ont! Vax borde ju vara miljövänligt och smärtmässigt jämförbart med epilator?? Men joxigt. Har aldrig provat epilator så jag kan inte jämföra. Återkommer alltid till rakhyveln.

2008-08-19 @ 15:52:04
URL: http://ekofamiljen.blogg.se/
Postat av: anonym rakare

På detta tror jag inte (epilator) men prova så får du se. Nu måste jag svara utan URL för jag bloggar med manligt alias (det bara råkade bli så), men jag kör Gilette sensor excel på benen och jag tycker att det inte gör så mycket med bladen, som man byter sällan. Men allt som handalr om att rycka ut hår på benen, leder i mitt fall enbart till blemmor när hårsäckarna inflammeras. Det är inte attraktivt med blemmor längs benen. Håren vill bara växa runt, runt efter utryckning och jag är nu fullt tillfreds med rakningen och dess resultat. Har även provat en sån där frätande mousse (gått på reklamen förstås) men det gör man bara en gång (svider som hell!!). Resultatet av moussen var dock perfekt ;). Lycka till.

2008-08-19 @ 17:27:18
Postat av: Erika

Jag har funderat på epilator ett tag, men jag vågar inte. Det ska ju göra ont och jag gillar inte det som gör ont så än så länge kör jag med hyvel.

Jag har läst någonstans att det finns som en vante som man slipar bort hårstråna med. Men jag vet inte om den funkar bra. Det är bara något som jag läst någonstans.



Idag har det varit både sol och regn, trodde ett tag att det skulle bli åska för det var så kvavt. Men inte den här gången.

Hoppas att du haft en toppendag!



Massor me kram!

2008-08-19 @ 18:26:56
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: Linn

hejsan! Nu råkar det sig som så att jag jobbar i en butik som säljer epilatorer. I frågan om miljömedvetenhet ska jag inte uttala mig, men du kan få lite andra tips...



Skaffa inte en uppladdningsbar. En epilator behöver så pass mycket kraft för att vara effektiva att man behöver en nätdriven, annars riskerar man att den bara luggar, utan att få jobbet gjort.



Det gör riktigt ont de första två-tre gångerna. Det blir lättare och lättare. Det beror på att den första gången är hårsäcken ganska gammal, suttit där länge, så då sitter den hårt. Efter några gånger sitter den nya hårsäcken mycket lösare.



Någon skrev om inflamerade hårsäckar, man bör torrskrubba benen några timmar innan man ska epilera, för att få bort så mycket död hud som möjligt (och bakterier) som annars kan vandra ner i den öppna hårsäcken och irritera. (t ex borsta på morgonen, epilera på kvällen)



Sist, man bör vänta med att gå ut i solen några timmar efter epilering, så huden hinner dra ihop sig, annars kan man få oprydande pigmentsfläckar.



Ja just det, förlåt att kommentaren blev så lång.



kram kram

ps. brauns exelle-modeller kostar rund 1000:- men är riktigt bra. Har själv en sådan. Och ja man kan ha dem till både benen, bikinilinjen och armhålorna, men börja med benen. Man är ganska känslig i armhålan och bikinilinjen, så kan vara bra att vara van maskinen innan man testar...

2008-08-19 @ 22:40:25
URL: http://www.linnekholm.blogspot.com
Postat av: Malin Harju

Susanne: Det ska vara något sådant jag tänkte då...sockerblanding? Gjorde du den själv då? En muslimsk bekant vet jag gör ett eget vax så jag tror jag ska kolla med henne vad de har i. Har för mig att de kokar upp det i en kastrull på spisen bara.

Det som känns icke-miljövänligt med vax är ju alla tygremsor man drar bort vaxet med som sedan måste kasseras. Var lite inne på om man skulle köpa gamla lakan till det i så fall.

Det gör inte så mycket om det är joxigt, jag är ute efter att hitta ett miljövänligare alternativ inte ett bekvämare. Jag återkommer om jag hittar vax-receptet! :)



Anonym rakare: Mousse tror jag inte alls på då de säkert är mer farligt för miljön än det alternativ jag kör med nu; raka i duschen utan rak-gel, alltså bara naturligt vatten.

Hårsäcksinflammation lät ju inte mysigt, tack för dina erfarenheter!



/Malin



Erika: Hej gumman! Ja, vi klarade oss från regnet! :) Var ute hela dan på jobbet med barnen, man vill ju passa på då det är OK-väder; inga garantier finns ju för hur de norrländska höstarna blir!



Den där vanten har jag också sett, undrar hur den är och hur länge den håller innan det är dags att slänga den och ännu en gång belasta resurssystemet?



Ha det alldeles förträffligt! ;)



Kramalin



Linn: Tack så hemskt mycket för givande och innehållsrik kommentar! :)



Nu skiter sig ju dock allt eftersom jag tänkte uppladdningsbart med omtanke för miljön. Ska det då innebära någon sorts o-omtanke för mina ben får jag nog fortsätta jakten och leta vidare.



Jag älskar långa kommentarer så jag blev bara glad!



Kramalin



2008-08-20 @ 06:06:40
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: sol

Recept på vax:

6 dl socker

2 1/4 dl vatten

1 msk citronsyra



Detta ska röras om och kokas på svag värme i ca 23 minuter.Tiden kan variera beronde på spis. Testa efter 18 minuter då man tar lite av smeten på spetsen av en sked, blåser för att få smeten sval och smörjer på på ett hårigt område i samma riktning som håren växer. lägg på en remsa tyg, stryk med handen ett par gånger på remsan och dra sedan med ett bestämt handlag i motsatt riktning som håren växer.



Klipp sönder ett gammalt lakan ich sicksacka kanterna och sen kan du bara tvätta remsorna och använda igen.



Ge inte upp om du inte lyckas första gången, det tar ett tag innan man lär sig hur länge det ska koka.

lycka till.

2009-02-01 @ 12:11:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0