Allt är inte gott

Jag har under senare år lärt mig äta av de få saker jag inte tyckt om tidigare. Förr åt jag inte bönor, oliver eller drack kolsyrat vatten. De tre sakerna lärde jag mig äta under förra sommaren. Hux flux så tyckte jag liksom bara om det! Kvar på "listan" fanns russin, mögelostar och röd vin. Nu har jag avverkat russin och är allt som oftast sugen på små, naggande goda sultanrussin från Kung Markatta; ekologiska, KRAV-märkta och Fair Trade. Klart man måste tycka om dem!

 Bild lånad härifrån.


Funderar på om jag ska ta itu med mögelostarna först eftersom det kommer att dröja ett tag till innan vin kan inmundigas!

 Bild lånad härifrån Bild lånad härifrån.


Kommentarer
Postat av: Cecilia Karlsson

Mögelosten på bilder är faktiskt fantastiskt god. Har inte tyckt om sådana ostar tidigar, men efter att ha smakat lite då och då har jag kommit att tycka jättemycket om det. Mögelost är sånt där som är riktigt äckelgott, smakar ungefär som en häst luktar, men ändå är det gott!

2008-12-15 @ 11:15:08
Postat av: Malin Harju

Cecilia Karlsson: Vilken härlig liknelse med hästen! :) Bra att den är god, den ska undersökas!

2008-12-15 @ 11:33:05
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Ika

Det tog lång tid innan jag lärde mig att uppskatta te, oliver och mögelost, men nu gillar jag alla tre väldigt mycket. Jag skulle säkert kunna lära mig att uppskatta kaffe också, men jag anser det inte vara värt besväret, bl.a. för att min kropp reagerar så obehagligt på den typ av koffein som finns i kaffe. (Märkligt med tanke på att te i stora mängder går bra - men kaffe ger mig illamående, hjärtklappning och rejäla sömnsvårigheter.)



Om du vill börja vänja dig vid mögelost kanske du kan börja med en mild brie? Castello har ekologisk brie som klassas som mild, den tycker jag är jättegod!

2008-12-15 @ 11:38:39
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Anna Kittybloggarn

Ja mögelostar är ju gott. Det finns ju olika sorter och de smakar ju också olika. Vi gillar en ost som är som en blandning av den vita krämiga med grönmögelost i.



Grönmögelost smakar lite salt, och starkt och sött... Svårt att bskriva men de smakar inte som de luktar, tycker jag i allafall. :) Well, du har säkert smakat en lite bit någon gång.

2008-12-15 @ 17:11:05
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/
Postat av: Malin Harju

Ika: Kör samma med kaffe; skulle säkert kunna lära mig gilla det men jag håller mig till mina kannor med té!



Tack för tipset, den ska undersökas!



Anna Kittybloggarn: Ja, men bara lite har slunkit ner; antar att man skräms av lukten lite! :)



2008-12-16 @ 08:22:15
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Fatima

Vad roligt. Jag har nämligen själv en liknande lista. För gillade jag inte rödvin, oliver, soltorkade tomater och mörk choklad. Nu ligger de i topplistan på vad som gillas bäst. Lite ädelost på en pepparkaka i juletider kan få de flesta att smälta! Lycka till!

2008-12-16 @ 12:50:19
URL: http://www.fatimaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Malin Harju

Fatima: Vad kul! :) Tackar, jag uppdaterar om hur det går!

2008-12-16 @ 13:05:04
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0