Enkel pizzadeg

Igår hade jag ju lite folk här som bl.a. var snälla och gick med Lotus åt mig och som tack bjöd jag på pizza. Hittade recept på en superenkel och fantastiskt god deg som jag bara måste dela med mig av!

Pizzadeg 1 långpanna eller 2 runda pizzor, 250 gr.

1 pkt. jäst
2 ½ dl. ljummet vatten
1 tsk. salt *
4 msk. olivolja *
7 - 7½ dl. siktat dinkel *

Som vanligt är ingredienser markerade med * ekologiska hos oss.

Lös upp jästen i vattnet och rör i olja och salt. Tillsätt mjölet och knåda till en mjuk och smidig deg som får jäsa i bakbunken under en handduk i 30 min. Ta upp degen och tillsätt eventuellt lite till mjöl och tryck ut den i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Fördela sedan valfri fyllning på och grädda 10-15 min. i 250 gr.

 Bild lånad härifrån.

Supergott!


Kommentarer
Postat av: Annie

Jag är så lat att jag knappt orkar vänta på jäsning i 30 min, men det kanske är värt ett försök! Kan du annars några recept på pizzadeg med dinkelmjöl utan jästid?



Vi Visar Vägen

2008-12-28 @ 21:16:06
URL: http://viviv.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Annie: Jag är stressad nu, men tror jag lagt ut ett tidigare under recept-kategorin här på bloggen som är med bakpulver. Kolla där, finns det inte så lägger jag ut det vid tillfälle eller maila mig!



Kramalin

2008-12-29 @ 13:07:48
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Underbart... Tror jag ska göra några dinkelpizzor och frysa in innan skolan börjar.

2009-01-04 @ 00:01:49
Postat av: Malin Harju

Rebecca: Gör det! :) Det är alltid gott att finna mat i frysen!

2009-01-04 @ 10:23:14
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0