Nyårs-löften

Jag och Johan tillhör den skara som faktiskt avger nyårslöften varje år, kanske för att vi är bra på att hålla och infria dem. Dock ser vi alltid till att de är realistiska och kommer att förbättra vår vardag, både miljö- och ekomässigt samt på m,ys-fronten!

Inför det nya året ska vi gemensamt;

¤ Ge upp alla farliga rengöringsmedel, såsom klorin exempelvis, och till en början koka själv av tvättnötter. Räcker inte de till så ska vi köpa ekologiska och mer miljövänliga än de alternativ vi har nu.

¤ Testa ett nytt recept i veckan.

¤ Alltid baka eget bröd. Nu på slutet har det slarvats lite sedan vi låg på sjukhus men nu ska vi komma igång med det igen.

¤ Frosta av kyl- och frys och sedan installera tillhörande kassetter som ska minska kostnaderna.

¤ Alltid använda tygpåsar då vi handlar. Efter tips från Erika har jag alltid en i handväskan numera så att man alltid har en nära till hands om man kommer på att man måste handla några små-grejor. 

Inför det nya året har jag personligen satt upp flera mål, men några av de jag vill dela med mig av till er är;

¤ Inte låta min energi bli stulen av några av de energi-tjuvar som det finns ett par stycken av i min omgivning.

¤ Bara köpa ekologiskt eller Second Hand. Som det är nu har även jag "fuskat" med det då och då men det tänker jag inte inför 2009. Dock finns en klausul - då det endaste tillfället blir aktuellt bloggar jag om det, samt att en ny bikini måste införskaffas inför sommaren så eventuellt måste jag "synda" även då. Får se, men intentionen är att hitta även en sådan som är miljövänlig på ett eller annat sätt.

¤ Göra en god gärning per dag. Ni vet väl att alla goda gärningar går igen åttfaldigt så ut med er och bjud på er själva! :) Jag har redan idag gjort två goda gärningar; jag har köpt två saker som kommer att glädja andra. Jag har köpt en present till en som verkligen behöver det samt en ny utgåva av "The Secret" till mig så att jag kan låna ut mitt gamla, tummade ex till de som vill låna och ta del av allt det härliga!

 Bild lånad härifrån.

Avger ni några löften och i så fall vilka?


Kommentarer
Postat av: Faster Sofi på Solgläntan

Hej min Malin! Jag brukar läsa din blogg minst en gång varje dag för att läsa om dig och de dina. Vi träffas inte så ofta men du vet att jag bryr mig om er, rots att vi inte har samma uppfattning om allt i livet.



Jag reagerar när jag läser om din irritation över omgivningens syn på era val. Det är era val och inte deras. Som jag nyss skrev delar jag inte alltid dina åsikter men jag respekterar dig för dem! Kom bara ihåg att du måste ha förståelse för oss andra också! Men det tror jag du har.Kan iof vara lite svårt när man som du brinner för något!



Men Malin! Du har faktiskt inspirerat mig lite med ditt "krav/ekologiskt/miljö-tjat". På vår lilla butik kunde man i år inom mitt ansvarsområde skaffa sig en hel del ekologisk julmat. Inte allt men julskinka, sylta mm. Jag har även tagit på mig att vara KRAV-ansvarig. Det du!



Puss och kram från oss i skogen!

2008-12-28 @ 13:09:08
Postat av: Malin Harju

Faster Sofi på Solgläntan: Jo, självklart respekterar jag andras val. Nu gällde detta inte några eko-val eller så, utan folk som tyckte vi skulle hälsa på trots att de är förkylda. När vi då avböjde fick vi oss en liten pik om att det var synd om de som inte fick träffa oss. Tro mig, detta är inget vi önskar, men nu är det så och då är det bara att gilla läget och hålla ut, vi kommer inte att ha det så här jämt ju!



Gud så roligt att du blivit KRAV-ansvarig! Härligt att mitt nötande gått in! ;)



Många kramar till er alla!

2008-12-28 @ 13:55:01
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Jag blir så inspirerad av dig och mitt egna nyårslöfte har i mångt och mycket getts konturer sedan jag började läsa din och andras likande bloggar.

Ett tips om bikinin; Det är busenkelt att virka en bikini! Det blir dessutom supersnyggt! Fodra den kan du göra med vanligt bommulstyg. Både garn (tänk på att det måste vara ganska "hårt") och tyg är relativt lätt att få tag på i ekologiska utföranden.



Ha det topp!

2008-12-28 @ 15:40:26
Postat av: pernilla

...ett till bikinitips: Det är någon webbutik som säljer ekologiska bikinis, jag minns inte vem just nu men återkommer när minnet dyker upp igen...

Ha det bra!

/pernilla

2008-12-28 @ 15:44:37
URL: http://www.hellrehallbart.blogspot.com
Postat av: Annie

Nyårslöften har fått ett litet uppsving för mig! I år ska jag avge ett flertal på miljöfronten och jag filar nu på slutdetaljerna, men det övergripande är att jag ska fortsätta med mina "uppdrag" på ett mer utmanande och utvecklande sätt. Mer specifikt kommer upp på bloggen när jag tänkt klart. Inte många dagar kvar på mig dock! :)



Vi Visar Vägen

2008-12-28 @ 21:23:53
URL: http://viviv.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Ellinor: TACK för tipset! Har en mor som är en fena på sådant så det ligger i så fall nära till hands att flörta med henne!

Kul att du blir inspirerad! :)



pernilla: Jag tror att det är Green Leaves som säljer sådana, jag har bloggat om dem tidigare, ska söka bakåt i bloggen då det väl blir aktuellt!



Annie: Spännande, då ska jag kolla då det är dags för dig att avge dem! :)

2008-12-29 @ 13:02:28
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Loa

Vilka bra nyårslöften. Vi ska sätta oss ikväll och skriva upp våra nyårslöften. Men jag har redan ett: Använda ekologiska tygblöjor till lilla bebben som kommer i maj! Skäms för att erkänna det...men de andra två har faktiskt haft Liberoblöjor :-( Nu blir det bättring!



God fortsättning på er!

Kram

2008-12-29 @ 13:04:58
URL: http://www.ecolocobloggen.blogspot.com
Postat av: Malin Harju

Loa: Ska ni få en till goding? Grattis! Gud, så kul!



Ha en fortsatt fin julledighet!



Kramalin

2008-12-29 @ 13:15:55
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0