Vegetarisk "julskinka"

Denna "julskinka" bjöd min kusin på för ett par jular sedan och i vår familj gjorde den succé!

Gör så här; koka upp 4 dl. vatten. Tillsätt 3 grönsaksbuljongtärningar, 1 msk. grönsaksfond, 1 msk, senap och 2 msk, rödbetsspad. Tina och mixa 1 påse quornfiléer och blanda ner i buljongvätskan. Låt stå minst 12 timmar. Låt sedan vätskan rinna av i ett durkslag eller en sil, pressa ut det mesta av vätskan mot kanterna.
Blanda 1 äggvita (spara gulan till griljeringen) med 2 msk. senap och rör ner det i smeten. Blanda sedan ner mjöl eftersom tills massan känns ordentligt stadig. Forma till en "skinka".
Pensla hela skinkan med smält smör och täck den sedan med folie och baka i ugnen 1 timme och 45  min. i 175 grader. Ta ut skinkan, ta bort folien och höj värmen till 225 grader. Blanda äggulan med 1 msk. senap. Pensla på skinkan och strö på ströbröd. Griljera på galler ca. 15 min. Skivas tunnt.



Man kan även göra 3 korvar som kan smaksättas lite olika. Baka på samma sätt men griljera ej dessa.

♣  

Kommentarer
Postat av: Linnea

Vilken trevlig blogg! Och vilket häftigt recept, jag hade velat se en bild också! ;) Jag är själv vegetarian sen 14 år, men man får aldrig för många recept! God Jul!



2008-12-25 @ 10:31:21
URL: http://thewhitecarnation.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Linnea: Bild kommer, jag lovar! :)

2008-12-27 @ 09:21:42
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0