Krydd-skafferi

Eftersom jag älskar att stå i köket och har storslagna planer på att bli en svensk kombination av Jamie och Nigella så är ju köket min favoritplats i vårt lill-hem! Något som verkligen kan lyfta en rätt är kryddor! Och med kryddor menar jag inte bara salt och peppar utan alla andra vackra, färgglada och väldoftande- och smakande kryddor man kan piffa till maten med!

Mina kryddor köper jag på Grön Gåva, ICA Kvantum och från Änga Gård. Grön Gåva har t.ex. saffran, aromat som är natriumglutamatfri, buljon utan tillsatser, curry, peppar och andra basic-saker till mitt skafferi. Det som är alldeles fantastiskt med en sådan butik i stan är ju att man själv kan vara med och påverka utbudet. Jag vet inte hur många saker de tagit in efter mina önskemål! Tack! På ICA Kvantum köper jag helt enkelt det som inte finns på Grön Gåva. Via Änga Gård köper jag spännande ört- och kryddblandningar som är helt fantastiska att använda i sallad, grytor, till dressingar och vegetariska rätter. En favorit är att göra en dressing i Flavour Shakern med lika delar vinäger som olja och citronolja. Ta sedan lite av Heta nätter och Sommarlängtan och shaka. Ljuvligt till en fräsch sallad, jag lovar! Det jag gillar mest med kryddblandningarna är att de inte innehåller något salt så att man själv kan reglera den mängd salt man får i sig. Eftersom vi redan köpt upp en laddning med kryddor från Änga Gård så köper vi refill nu eftersom vi redan har burkarna. Dessutom finns där ett jättegott flingsalt.

Eftersom jag är hemma med onda luftrör tänkte jag posta lite recept på bloggen under dagen. Kan ju vara trevligt såhär innan helgen! ♣

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0