Ett sorts köpstopp

Detta år ska bli ett sjujäkla år för mig och maken. En av de saker jag beslutat mig för är att ha ett sorts konsumtionsfritt år. Fast på mitt vis.
Jag shoppar vintage eller ekologiska plagg. Jag köper även de varor jag förbrukar såsom schampo, duschcrème, deo mm. Tanken är liksom inte att jag ska sitta i augusti och vara äcklig, ovårdad och dan. Detta beslut handlar mer om att jag vill lägga pengarna på andra saker än de där "onödiga, impulsiva shopping-fynden". Dessutom anser jag att det strider mot min och Johans miljövänliga filosofi i övrigt att överkonsumera. På så vis hoppas jag få mer överblick över vad jag lägger mina pengar på, det handlar inte om att jag behöver spara dem.

Hittils har det gått över förväntan. 30 dagar. 336 to go.

Är det fler som hakat på "trenden" med köpstopp?


Kommentarer
Postat av: Nadia

En vettig sak att göra.
Vi köper betydligt mindre sedanv i blev tillsammans, nu konsumerar vi det vi verkligen behöver och vill ha. Funderar och grunnar ett tag innan osv. Så lite kanske vi har hakat på trenden... Men det är ju så många inköp vi vill/måste göra innan bebisen kommer.

2008-02-06 @ 10:12:40
Postat av: Malin Harju

Nadia: Jag känner att det mer handlar om att ändra saker att lägga pengarna på. Denna månad har jag t.ex. köpt flera böcker istället. Att förkovra sig själ känns vettigare än att fixera sig vid något så ytligt som utseendet.

Klart man ska shoppa då man ska ha smått! :) Det det handlar om är ju att kanske inte byta soffan som är i felfritt skick för att något nyare och modernare kommit ut på marknaden.

Tänk, snart får ni en till liten skrutt! :)

2008-02-06 @ 10:54:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0