Fortsatta funderingar

Apropå mitt inlägg om karragenan och att icke-ekologisk grädde inte innehåller karragenan utan då står det: "Högpastöriserad grädde" på förpackningen, och det faktum att ekologisk grädde innehåller ett förtjockningsmedel. Kan det vara så att kossorna som producerar icke-ekologisk mjölk får tillsatser i sitt foder istället?

Johan och jag har suttit och funderat nu på morgonen men inte blivit klokare, för förr i tiden tjocknade ju grädden man tog själv i ladugården från de egna kossorna, helt på egen hand utan tillsatser.

Argh, jag blir galen på sån't här!!!


Kommentarer
Postat av: Ika

Jag skulle gärna vilja veta hur mycket skillnad karragenan-tillsatsen gör i eko-grädden. Jag bor ju i Finland och har faktiskt inte koll på hur det är med ekogrädden här, det är så sällan jag köper grädde.

Däremot vet jag att grädden vi får från våra egna eko-kor (ja, förädrarnas då)sällan blir riktigt tjock. iofs handlar det nog mest om att vi inte är så tålmodiga när vi skummr, och om att det är sällan mjölken i kannan i kylskåpet får stå orörd tillräckligt länge för att riktigt mycket grädde ska stiga till ytan. Men nog KAN den bli tjock, absolut!



Ekokorna äter ju lite annorlunda foder. Man får (åtminstone inte här) ge dem lika mycket kraftfoder - spannmål och liknande - utan deras foder ska i större utsträckning vara baserat på gräs i olika varinter. Föräldrarnas kor äter mycket ensilage gjort på grs, men också ensilage på en havre-vickerblandning (vicker är en ärtväxt) som skördas innan havren går i ax. Kor är ju egentligen gräsätare, och även om de gärna äter spannmål är det inte riktigt det som deras matsmältning är anpassad till. Det finns också undersökningar som visar att ju större andel av kornas foder som består av gräs, desto bättre är fettsyrebalansen i mjölken och desto mer antioxidanter innehåller den.

2008-06-14 @ 18:53:16
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Malin Harju

Ika: Ja, jag skulle också vilja veta det. Något är det ju med att tillsatsen finns i den ekologiska men inte i den icke-ekologiska.



Tack för din redogörelse om kor och deras foder, då man inte har erfarenhet själv är det kul att lära sig! :)



Kramalin

2008-06-15 @ 08:21:27
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Nad

Kul med sådan kunskap Ika!



Vi fick en fråga i midsommar om varför ekologiskt Bregott smälter fortare när det står framma än oekologiskt Bregott. Ska jämföra innehållet nästa gång jag handlar.

2008-06-24 @ 22:09:02
Postat av: Malin Harju

Nad: Undersök det gärna, vore kul att få veta!

2008-06-25 @ 07:26:31
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0