PRESS-STOPP; Weleda!

Kom över information om att Weleda nu drar tillbaka Edelweiss Sun Lotion SPF 15 och Edelweiss Sun Cream SPF 20 och därigenom stoppar försäljningen.

Detta medan en EU-utredning pågår om eventuella skador och risker med att använda zinkoxid som UV-skydd. Weleda menar att zinkoxid är ett av de bästa, naturliga alternativen till kemiska, syntetiska skydd. Detta ihop med titanoxid.

De vill också påpeka att detta endast gäller zinkoxid som solskydd, inte zinkoxid i övriga hudprodukter.

Butiker som har dessa produkter har 4 veckor på sig att skicka tillbaka dem och kunder har full returrätt, även utan kvitton. Imorgon är det jag som lämnar in min på Hälsokraft.

I "Kanariefåglarna ryter" på s. 215 kan man läsa om Body Bloc och Scalp Bloc som ska vara mycket effektiva solskydd men helt utan kemikalier. De ska vara hela dagen och ha solskyddsfaktor 20. De är vattenavstötande, parfymfria och fettfria med skydd mot både UVA- och UVB-strålar. Finns att köpa här hos Bodystore. Hittade dock bara Body Bloc men det var den jag var ute efter så den har jag beställt nu. 189 :- för 150 ml. Helt ok i förhållande till priset på liknande produkter.

Ja, vad säger man?


Kommentarer
Postat av: noyee

vilken tur jag var i butiken i början av veckan och skulle köpa weledas 15 men den va slut och dom skulle få in den igår men så glömde ja bort det så det blir nog en body bloc för mig med! har tidigar använt scalp bloc riktigt bra faktiskt. det är inte lätt de här med vilken solkräm man ska använda.

2008-06-06 @ 13:53:55
URL: http://noyee.devote.se/
Postat av: Malin Harju

noyee: Nej, det är en jäkla djungel! Man tror man köper något bra och ändå blir man dragen vid näsan!



Kul att höra att du var nöjd med Bloc, för mig vart det till att köpa grisen i säcken då jag aldrig hört talas om den tidigare, så det känns bra med lite recension! Tack!



Malin

2008-06-06 @ 17:36:21
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Nad

Ja men det är bra att man är kritisk så att produkterna kan utvecklas och bli ännu bättre! Men vad snopet...

Ska kolla upp Body och Scalp bloc jag med.

Tack för att du uppdaterar och hänger med Malin! Du är så himla bra!!!

2008-06-07 @ 22:02:17
Postat av: Malin Harju

Nad: Håller med, det är genom att kritiskt granska saker som både vanligt folk och tillverkarna lär sig!



Tack, och varsågod! Men jag tycker det är roligt, det är därför jag håller på!

2008-06-08 @ 08:50:59
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0