Lever- och gallrensning

Jag och Johan inledde det nya året med en leverrensning, och eftersom levern liksom är hela kroppens filter så hängde en massa annat läckert på; i mitt fall ca. 60 gallstenar. Eftersom jag fick ett gallstensanfall under pågående rensning (ska normalt inte hända, men jag har problem med sådant) så sa jag; -"Aldrig mer!" då  vi var klara trots att jag var jättenöjd...men den befriande känslan vi fick efteråt var så obeskrivlig så när man minst anar det så kommer det säkert en ny rensning.

Vi köpte en burk MagnesiumsulfatApoteket (det är en beställningsvara och har en leveranstid på ett par da'r) och den räckte till oss två och kostade ca. 60 :- På utvald dag ska man helst äta ångkokta grönsaker och råris, saker som är snälla mot magen med andra ord. Vi åt dinkelris som vi sköljt dåligt så Johan tuggade i sig en sten och fick en trasig del av en tand, och det gick också bra! ;)
Efter klockan 14 den dagen får man inte äta något och då ska man blanda 4 msk. av Magnesiumsulfatet med 7 ½ dl vatten i en tillbringare och ställa kallt. (Detta är till en person så vi gjorde alltså 2 tillbringare.) Klockan 18.00 intas de 2 första dl. av vattnet som smakar metalliskt och ska alltså göra det. Det smakar inte salt. Klockan 20.00 intas ytterligare 2 dl. och vid det här laget kan det nog kännas lite "rörigt" i magen. Se till att ha saker inplanerade (nära toaletten utifall att) som t.ex. spel eller film, för ni kommer att vara hungriga, sura och griniga!

Kl. 21.45 gör man först i ordning sig för att gå och sova och blandas 1 dl. olivolja med saften från 1 blodgrape och 1 citron. Detta skakas så att allt blandas och sveps sedan. Tro mig; man känner inte smaken av olivolja och det var det jag oroat mig mest för. Älskar ju olivolja men inte i glas! Sedan är det viktigt att gå och lägga sig direkt och att ligga på höger sida i minst 20 minuter. Sedan får man sova lite hur man vill, men denna procedur är viktig då den öppnar upp gallgångarna och tarmarna. Ställ väckaren på 07.00 och drick 2 dl. till av metall-vattnet, klockan 09.00 ska de sista decilitrarna vatten intas. Sedan är det bara att vänta. På att få äta. (Just det, vid den här tiden har ni nog fått börja gå på toan. En masse. Vi på Ekoblogg är inte den som är den så jag skäms inte för att avslöja att jag sammantaget var på toan 44 ggr. innan det som kom ut var lika klart som saltvattnet som kommit in. Då var tarmen tömd och jag har aldrig känt mig så lätt. Eller ren.)
Kl. 11.00 får man i alla fall börja äta så smått, men ta det försiktigt; magen är helt tom, vrålhungrig och i tarmarna finns liksom ingenting. Man kan ha en ganska aktiv mage någon dag till men inte så att man måste ha en toalett nära till hands. Man kanske bara får gå fler gånger än vad man annars gör. Kom bara ihåg att göra detta en helg eftersom kroppen måste vila, ni kommer att vara hungriga och behöva springa på toaletten. Lördag till söndag är perfekt eller i samband med annan ledighet, t.ex. påsk eller jul.

Det var så hokus-pokus att vi var tvungna att testa; ligga på en viss sida och vara så styrda av klockslag trodde vi var lite humbug men det var det inte! Det funkade ju! Dessutom för oss båda; jag med min problem-mage och Johan med sin fullt normala mage. Tänk vad skönt att kunna göra en kolon-sköljning i det egna hemmet till det facial priset av ca. 30 :-/person!

Om ni är sugna att testa och tyckte det ovan var oklart får ni gärna maila! ♣


Kommentarer
Postat av: Lia Florenz

Godmorgon :}

2008-03-08 @ 08:25:54
URL: http://mydearbylia.blogg.se
Postat av: Malin Harju

Lia Florenz: God morgon tillbaka! :)

2008-03-08 @ 09:16:20
Postat av: Christine

Hej!

Jag har hört att det känns värre för tjejen än för killen. Vad är er reflektion över det? Med tanke på gallstenarna alltså!



2011-02-06 @ 15:23:55
URL: http://inforvarruset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0