Green & Black's choklad

Ni som flitigt läser Ekoblogg vet att jag skrivit mail till Green & Black's för att få reda på lite mer om sojalecitinet i deras chokladkakor. Allt annat innehåll i deras choklad är KRAV-certifierat, men inte sojalecitinet. Jag undrade varför eftersom det finns choklad som innehåller ekologiskt sojalecitin, alltså finns det att uppbringa på marknaden.

Inatt svensk tid hade jag äntligen fått svar av en kvinna som jobbar åt företaget som någon sorts chef för att bevara kundrelationerna. Hon skriver, och nu är följande fritt översatt, men jag gick samhällsekonomisk linje med engelskspråkig undervisning på gymnasiet, så jag tror att Ni kan lita på att det blir en helt OK översättning.

"Som du också är medveten om så innehåller större delen av vår choklad sojalecitin för att göra chokladen mjukare och lättare att arbeta med i ett stelnat tillstånd. (Våran kaka med 85 % kakaohalt samt vår Mintchoklad innehåller inte sojalecitin.)
Det sojalecitin vi använder är inte ekologiskt men det är inte sprunget ur en genmodifierad källa, och för att vi ska få ha det så har vi certifikat på att vi håller icke-GM standard på sojalecitinet. Vårt sojalecitin "identitets-bevaras", IB, för att säkerställa att de råvaror vi sedan framställer sojalecitin ur är åtskillda från konventionellt odlade grödor. Detta bevisas med ett s.k. spårningssystem. Trovärdigheten med IB kontrolleras regelbundet med ett analys-program, och den analus vi använder oss av kallas PKR - Polymerisk Kedje Reaktion. PKR söker efter kemiska rester/kemiska protein i grödorna och detta är det mest pålitliga testet.

Vi vill att våra produkter ska stå för en ekologisk produktion som förhindrar användandet av genetiskt kemiskt framställda produkter. För ett par år sedan gjorde vår utvecklingsavdelning ett par tester med ekologiskt sojalecitin i den choklad som framställdes men fann en bismak som gjorde atrt chokladen inte smakade som den skulle. Detta lecitin gjorde också att chokladen inte gick att arbeta med på samma sätt. Likaväl som att vi på Green & Black's är väldigt stolta över att vara ett ekologiskt märke så strävar vi hela tiden efter att leverera den mest kvalitativa choklad som vi bara kan. Det blev därför bestämt att vi fortsätter använda det icke-ekologiska lecitinet tills vidare. Men, vårt utvecklingsteam håller just i detta nu på att undersöka det ekologiska lecitinet eftersom det hela tiden sker nya utvecklingar och förbättringar."

Jag vet inte vad jag ska tro riktigt. Jag vill tro dem, samtidigt som jag har smakat annat choklad, fri från sojalecitin, som jag inte upplevde hade någon bismak.
Å andra sidan är Green & Black's en av de stora giganterna, inte bara för oss som gillar ekologisk choklad, utan för "alla, och då kanske de ställer ännu större krav på sina produkter.
Ett litet plus i allt detta är ju att det inte är genmodifierat sojalecitin som används och att deras grödor inte odlas på ett konventionellt sätt.

Vad tror Ni? Jag måste få släppa detta ett tag för jag har knappt sovit inatt och kommer att vara på jobbet 13 ½ timme idag, så min motivation till att tänka kritiskt och granskande tryter nu.

Jag återkommer i ärendet, tills dess får Ni gärna komma med Era tankar och reflektioner! ♣

Kommentarer
Postat av: Sara

Tack, tack för ditt inlägg! Peppen funkade :)
Blir ju sjukt intresserad av att du slutat. Jag funderade LÄNGE och väl innan jag började denna gången med ppiller (för snart tre år sen nu). Det läskiga är, att eftersom jag ätit dem i princip alltid sen jag var 13, så vet jag inte hur min kropp fungerar utan dem. Och för mig som typ aldrig ens tar en panodil, så känns det SÅ himla fel och konstigt.
Och jag tror absolut att jag är påverkad, bla med minskad sexlust men säkert en massa annat också...
Tufft, tufft att du slutat. Lite känns det som att jag är på väg att göra det nu också. Och så tror jag, att om man lär känna sin kropp ordentligt, så går det att veta när man är mottaglig och inte så att säga, så man inte blir gravid om man inte vill.
Dock är jag inte riktigt vid den punkten än så jag tror jag hade kunnat använda mig av den metoden liksom. Så jag vet inte riktigt hur lösningen ska bli, men jag känner den är på gång!
Vill du berätta mer om hur det funkar för dig så är jag meganyfiken. Men fattar om du tycker det är för privat :)

Tack för delningen!!!

2008-05-12 @ 09:24:18
URL: http://blissara.webblogg.se
Postat av: Malin Harju

Sara: Jag tyckjer det inte är för privat, bara kanske lite ointressant för vissa av Ekoblogg's läsare. Kan du inte maila mig så lovar jag att svara på allt du undrar över? :)

Kram, och bra att peppen fungerade!

2008-05-12 @ 15:36:08
URL: http://www.ekoblogg.blogg.se
Postat av: Sara

Haha nej jag menade ju inte på bloggen!
Mail kommer :)

2008-05-12 @ 20:06:38
URL: http://blissara.webblogg.se
Postat av: K

adressen var visst cainas.se
ses imorrn!

2008-05-12 @ 21:49:47
Postat av: Malin Harju

Sara: Perfa! Då ska jag svara på allt! :)

K: Ah, tror jag det att vi inte hittade! ;)
Ses snart, tjejen!

2008-05-13 @ 05:45:58
URL: http://www.ekoblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0