MAXat miljötänk!

I Örnsköldsvik finns en hamurgerestaurang som heter MAX. Det finns också några till men de är inte värda att tala om. Vi äter inte ens hamburgare en gång per år, men de få gånger då vi gör det äter vi veggisar på MAX.

Det kommer vi till att fortsätta med. Mindre än en gång per år.

Från och med nu så kommer MAX att klimatdeklarera sina menyer så att man som kund kan få komplett kunskap om sitt val. 70 % av MAX's totala utsläpp kommer från nötkött och i och med denna åtgärd tillsammans med andra steg i rätt riktning hoppas man på att få ner utsläppen med tusentals ton.

MAX har sedan tidigare svenskt nötkött och kyckling från Öland för att främja lokaproducerat och minska transportsträckorna, och detta är nu ytterligare en åtgärd från MAX som också övergått till 100 % el från vindkraft i samband med detta.
Som klimatkompensation för de koldioxidutsläpp som ändå blir kommer man att planter träd i Afrika.

De mest klimatvänliga menyerna är miljömärkt fisk, svensk kyckling och det vegetariska alternativet.



Detta fick jag först nys om på Rekobloggen.

Kommentarer
Postat av: Erika

Det låter bra det där med Max och miljön!

Det har vare intressant och roligt nu när jag varit borta. Var på kurs på björnforsen. Dessa tre dagar har gått jättesnabbt, var nästan trist att åka hem igen =)

Har du haft det bra dessa dagar?

Kramar!

2008-05-08 @ 18:34:39
URL: http://morgondimma.blogg.se
Postat av: genuskarin

Hejsan! Jag har funderat på en sak som du kanske också tänkt på och vet något om. När man handlar på exempelvis konsum och väljer ekologisk och/eller rättvisemärkt frukt slutar det ofta med att man får med sig en massa onödig plast. Bananer, avokado och äpplen är inpackade i plastförpackningar. Det känns helt ju helt fel! Hur väljer du för att göra "rätt" och i vilken instans kan man påverka för att minska plastslösandet?

2008-05-08 @ 20:23:01
Postat av: Malin Harju

Erika: Aha, ni ar på Björnforsen! Där är fint, åt alltid julbord där när jag var mindre!

Ja, jag har mest myst på en massa och nu laddas för personalfest ikväll på Brux i blueskällaren. Trevligt, trevligt!

Hoppas du får en fin fredag, gumman!

Kramalin

genuskarin: Ja, jag har också tänkt på OCH stört mig på det. Senast igår då jag handlade tänkte jag på det. Jag brukar göra så att styck-saker som t.ex. avocado och sötpotatis, som jag handlade igår, får inget plastomslag. De klarar sig bra ändå i tygkassen.

Jag tror att man ska börja hos berörd affär i första hand eftersom de i stor utsträckning styr över sina produkter, typ. COOP's Änglamark och ICA's I love eco.

/Malin

2008-05-09 @ 06:37:34
URL: http://www.ekoblogg.blogg.se
Postat av: N

Wow! Det hade jag ingen aning om gällande MAX.
De har också vart min favorit gällande vegoburgare, McDonalds har ju inga längre och Sibyllas har inte varit lika goda som MAXs. Men sedan något år tillbaka så friterar de burgaren vilken inte ALLS är lika gott eller NYTTIGT!!! Jag har en gång bett om att de inte skulle fritera men det var ju inte en önskan som gick för sig att uppfylla...

Härom helgen tog vi och for hela familjen på MAX och åt lunch, FÖRSTA GÅNGEN jag tar min 3 åriga son på ett snabbmatsställe! I hans Happy Meal så ville jag ha vegetarisk burgare. Men se då fick jag betala för ett vegetariskt meal för en vuxen som de stoppade ner i kartongen tillsammans med en present.... Onödigt dyrt då ett barn omöjligt äter ett helt sådant meal!

Nu äter även vi väldigt sällan på Max, enbart en-ett par ggr per år, och M har aldrig tidigare vart med och ätit där så det är väl ingen förlust egentligen men irriterande ändå att det inte finns små vegoburgare... eller att de inte kunde stoppa dit en vuxenburgare men ändå ta betalt för ett Happy Meal...

2008-05-14 @ 22:15:14
Postat av: Malin Harju

N: Fy så ruttet att du var tvungen att betala fullt pris! Fy MAX!
Jag skulle vilja ha mindre veg-burgare för jag får nästan inte i mig en hel. Kanske något för dem att fundera på?

2008-05-15 @ 13:13:47
URL: http://www.ekoblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0