Crème fraiche-kaka



Denna goda kaka har pappas sambo A bakat till oss och den är så ljuvlig att jag tänkte dela med mig av receptet!

Crème fraiche-kaka, stor långpanna 175 gr.

300 gr. smält smör *
5 1/4 dl. fiberhavregryn *
5 1/4 dl. siktat dinkelmjöl *
3 dl. farinsocker
1 ½ tsk. bikarbonat

Blanda ihop allt och tryck ut det i en långpanna. Grädda 8-10 min. i 175 grader.

2 brk. crème fraiche *
1 ½ dl. råsocker * (dubbla om man tar strösocker)
4 äggulor *
4 tsk. potatismjöl *

Sjud upp i en kastrull tills det tjocknar, rör i botten HELA tiden. Blanda i 2 tsk. vaniljsocker *. Häll såsen över botten och gör ½ sats till av degen som smulas över kakan. Grädda 8-10 min . i 200 grader.
Skär i rutor.

Ingredienser markerade med * är ekologiska hos oss.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Den där skulle bli perfekt som vuxen fika på ettårs kalaset här i veckan.

2008-11-17 @ 13:28:02
URL: http://lmh.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Lisa: Det tror jag med! Dels är den supergod och busenkel att göra! Trevigt med kalas! :)

2008-11-19 @ 07:49:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0