BM-besök

Nyss hemkommen från barnmorskan tänkte jag uppdatera lite om vad som skett sen sist! Börjar med lite grundläggande fakta;

Blodtryck: 110/70 (105/65 vid förra besöket)
Hb-värde: 112 (105 vid förra besöket)
SF-mått: 33 (30 vid förra besöket)
Glukos: Kollades inte denna gång eftersom jag haft så bra värden. (6,6 vid förra besöket och tydligen helt normalt då man nyss ätit eftersom jag nyätit lunch då jag var hos henne då).
Viktuppgång: + 10 kg. på hennes våg, + 8 kg. på våran sammanlagt. (+ 0 kg. sedan v. 25)
Hjärtljud: 152 slag/minut denna gång (156 alla andra gånger. Flickljud + flickmage säger BM. :)

Som ni ser gällande SF-måttet denna gång så hade det ökat med 3 cm. på tre veckor, detta trots att jag inte ökat i vikt på nästan två månader. Detta innebär att vi ska göra ett ultraljud tisdagen 14 oktober för att kolla läget. Det kan bero på en massa saker och det som enligt barnmorskan, och oss själva, ligger närmast till hands är att magen ligger så högt upp. Den ligger alltså kloss i kloss med bröstbenet, det var inte ens en centimeter mellan. Detta i kombination med att jag är så kort kan göra att alla tarmar och organ "fyller ut" SF-måttet. Har haft rätt mycket besvär med att magen ligger så högt upp; har svårt att sitta upprätt, sura uppstötningar och blir mätt hur fort som helst. Det är dessa symptom som gör att vi tror att måttet beror på det. Och som mamma sa; om det var något MVC oroade sig för skulle de fixat en akut-tid till mig istället för att låta mig ta första lediga, vanliga, tid om nästan 14 dagar. Jag känner mig inte orolig över att något skulle vara fel, jag känner att Krypet ♥ mår bra! :)

Om 14 dagar vet vi vad det är för kön på bebisen våran för då ska vi nämligen tjuvkika lite...tihi!


Kommentarer
Postat av: Sarasofi

Tjuvkika minsann, det var inte illa - kommer ni då att fortsätta hålla det en som en hemlighet för omvärlden? :)

Vi var alldeles för nyfikna av oss för att låta bli att ta reda på det vid mitt andra ultraljud, det var minst lika spännande vid förlossningen i alla fall!

Funderade på ett inlägg du gjort tidigare om "avnavling" heter det så? Lite av ett mysko ord. I alla fall, jag har inte riktigt fått någon klarhet i hur förlossningensavd gör på sjukhuset jag var på, men av vad jag minns och jag minns det tydligt trots mitt töcken av utmatthet så satt de ingen klämma precis när när lillen kom ut. Sen kan jag inte säga om de fixade det en minut efter eller tre. Jag vet att han kom till mig (den känslan alltså, den går inte av för hackor som man så fint säger!) och sedan efter en liten stund fick pappan klippa av naveln. Jag hade inte koll på denna diskussion innan min förlossning, men den är intressant. Det är så mycket att diskutera kring graviditet och förlossning och alla lägger olika fokus på vad de känner är viktigt och forskare är ju lite som... ja, nu hade jag ingen bra liknelse, men det jag menar är att det finns alltid forskare som säger emot varandra! Lite får man nog gå på magkänsla, vad man tror blir bäst för en själv och lillen.

Sjukhuset här tror jag har bland de bästa ryktena i Sverige vad gäller förlossningsavd/bb/för tidigt födda. Och det kändes väldigt bra där. Känns det bra för dig, det sjukhus ni kommer att vara på?



SÅ HIMLA ROLIGT att ni ska få en knatt! Så glad för er skull bara så du vet. :)

2008-10-02 @ 13:37:13
Postat av: Malvalin

Jag tog inte reda på könet vid någon av mina graviditeter, både ville och inte. Häromdagen fick jag reda på några som fått barn precis och de sa att Ultraljudet sagt att det skulle bli en flicka men det blev en pojke. Det är klart att det aldrig är helt säkert. Jag kan tänka mig att tvärtom är nog svårare att säga fel på.

Hjärtljuden och magen gav i mitt fall inte svaret om vad könet skulle bli. Däremot nu efteråt när jag har uppgifterna från Ultraljudet så ser jag skillnader i storlek och vikt mellan pojkarna och flickorna vid vissa tillfällen. Jag har två barn av varje och då finns ju lite jämförelsematerial.

Ta förresten kopia på allt därifrån – de behåller tydligen originalen efter förlossning.

Kram Malin

2008-10-02 @ 17:50:07
URL: http://malvalin.blogspot.com/
Postat av: Erika

Spännande med en tjuvtitt =)

Tror nog att jag skulle ta reda på könet om jag blev gravid också.

2008-10-02 @ 21:27:45
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: anna

Åh vad spännande att ni ska få veta lite mer om krypet :-) Skönt att höra att du mår bra också, och att ni får en extrakoll på SF-måttet.



Ta hand om er!

Kram

2008-10-02 @ 22:30:55
URL: http://aleryd.wordpress.com
Postat av: Malin Harju

Sarasofi: Ja, dwt känns jättebra med det sjukhus vi ska föda på. Jag har ju egentligen ingen att jämföra med än, varken BB eller annat, då jag aldrgi legat på sjukhus, men på guidade turen igår kändes det bra. Jag vet att Öviks BB är nyfikna på Annas prodylax så min BM var övertygad om att de skulle hjälpa oss så att vi fick praktisera det som vi ville och det känns ju jättebra! Tydligen höll Anna Wilsby (grundaren till det) en jättelyckad föreläsning här om det som gjorde personalen jättesugna på att lära sig mer!



Nix, vi kommer nog inte att outa könet för omvärldens, det får nog hålla sig till tåls ett par veckor till som det känns nu. Krypets faddrar däremot kommer nog att få veta!



Malin: Vi kommer inte att hänga fast oss vid vad det visar; är det en tjej kommer jag nog att köpa någon klänning den kan ha till jul och tvärtom om det är en kille. Skulle det sen bli "fel" (men ändå extremt rätt såklart) så kan jag leva med att jag köpt ett plagg detta barn kanske inte kommer att använda. Min bästa vän tog reda på könet vid rutin-UL men det "vågade" inte ta fasta på det så det hängde inte upp sig vid det heller. Det känns som om vi gjort så många UL och velat se varje gång men ståndaktigt stått emot och vi pallar nog inte det en gång till! :)

Dessutom sa vi innan gårdagens BM-besök att om vi måste göra ett till UL så ska vi kika och nu då vi måste det så tar vi det som ett tecken på att vi ska kika!

Här i Övik får man med sig allt sådant hem; man kan sedan läsa på om hur förlossningen var, antal krystvärkar, tidsangivelser mm. Kul att spara!



Erika: Ja, Johan har ju velat hela tden, det är mer jag som bromsat eftersom man aldrig kan se säkert. Men nu har vi gått så långt och könsdelarna är ju färdigutvecklade så nu är ju chansen större att man ser vad det är.

Ha, ha, jag kan tänka mig att du är nyfiken! :)



anna: Det känns spännande! Ja, jag blev jätteglad idag över de värden jag hade, har aldrig haft de så topp-noterade som idag!



Hur går det för er?



Kramalin

2008-10-03 @ 06:32:00
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Nadia

Härligt att läsa om er resa!

Så ni ska tjyvkika! Jag skulle bara försäga mig om jag skulle gjort det med mina två... fast jag har ju haft så tydliga pojkmagar så det har inte funnits något att fundera över typ heller ;)



Va positivt med att personalen är så intresserade av Annas Profylax! Det var definitivt min barnmorska vid sista förlossningen men att hela gänget är det är ju så himla bra!!!



Min första pojke låg högt upp och tryckte, jag känner väl igen dina "problem"!! Min andra pojke låg inte riktigt lika högt upp vilket var skönare. :)



Ska bli så härligt att ses snart!!!



Krammmmm

2008-10-03 @ 23:56:57
Postat av: Malin Harju

Nadia: Det är ju tydligen en tjej-mage med tjej-hjärtljud men vi trodde ju på en pojke först. Nu vet vi inte och det spelar ingen roll, men man är ju hyfsat nyfiken på lill-pyret där inne!



Ja, det känns jättebra att de verkar tycka det är bra. Då kommer man ju att kunna få stöd av dem också!



Då vet du precis vad jag menar, det känns som om innanmätet i magen är på väg upp genom halsen!



Ja, det ska bli jättekul! Jag/vi längtar!



Massa kramar till er alla!

2008-10-04 @ 08:49:00
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0