100 sätt att rädda världen - nr. 18

18) Drick vin

Det finns ekologiska som numera är riktigt hyfsade, vilket inte var fallet för några år sedan. Odlare i varma områden har lättare att kunna ställa om sin produktion, förmodligen för att de svampangrepp som annars är den vanligaste orsaken till besprutning med kemikalier trivs bättre i fuktiga miljöer. I skrivande stund (2007) säljs 16 vita och 20 röda ekologiska viner från tio olika länder i prisspannet 56 :- till 506 :- flaskan. Därtill finns också sju ekologiska öl, sex snapsar och ett portvin.

Det måste ju tilläggas att ekologiska viner är så mycket godare. Mitt favoritvin of all times är Bon Terra's vita vin, finns även som rött. Kostar kring 130 :- flaskan och man får ett riktigt gott vin för de pengarna. Det inhandlas och dricks vid speciella, icke-gravida eller ammande,  tillfällen i goda vänners lag! Andra vita viner som tillhör favoriterna är Ecologica och Vida Orgànica. Här kan man läsa mer som jag skrivit om eko-viner!
Tyvärr måste tilläggas att vinta viner är de enda som slinker ner här hemma så det är endast där jag kan lämna tips och egentligen uttala mig. Men tipsa kan man ju alltid göra!

Fritt omskrivet från "100 sätt att rädda världen" av Johan Tell + kommentarer av mig.




Kommentarer
Postat av: elle

Ecologica är en stor favvo för mej! Både rött och vitt!

2008-09-29 @ 22:02:52
URL: http://princesselle.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

elle: Kul att få veta att det röda där också är gott! Tack för att du delar med dig! :)



Malin

2008-09-30 @ 10:49:23
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0