Ekologiskt för välgörenhet

För några dagar sedan gick jag förbi Kicks och såg då att de hade ett märke som heter Organic Surge i skyltfönstret. I Åhléns-utskicket som kom igår gjorde de reklam för samma märke. Produkterna innehåller ekologiskt odlade ingredienser som är fria från parabener, mineraloljor och syntetiska parfymoljor. Har inte testat de eftersom jag är så nöjd med det jag redan har, men det som var bra med detta var att en del av vinsten går till välgörenhet; just nu till hemlösa i Afrika. Ett perfekt sätt att få folk att köpa produkter och vara generösa i samma veva; ska man ändå köpa tvål kan man ju välja en som både är snäll mot huden och sina medmänniskor. Nackdelen är dock att den s.k. "vinsten" brukar blir så liten, men om många köper så kanske det blir en halv-hyfsad å? 

Priset är i alla fall från 79 :- och uppåt.


Kommentarer
Postat av: Ika

Låter som ett initiativ man borde kolla upp. Hoppas bara att produkterna också är fria från de förhatliga silikonerna som kosmetikföretagen älskar att stoppa in i sina produkter. Jag har bannlyst dem i mitt badrumsskåp, i första hand för att jag tvättar mitt hår utan schampo (då får man absolut inte ha silikoner eller mineraloljor i håret eftersom de inte går att tvätta bort utan de starka tensider som finns i schampo), men det skadar ju inte att välja bort silikonerna ur miljösynpunkt heller. De lär nämligen vara mycket svårnedbrytnara, och undra på det när de är så svåra att tvätta ur håret.

2008-09-18 @ 09:38:41
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Malin Harju

Ika: Vad tvättar du håret med då? Har du gjort något eget eller har du bara vatten?



Ja, allt med silikon känns livsfarligt! Huvva!

2008-09-18 @ 12:44:26
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Ika

Jag tvättar håret med balsam (och innan ni testar det här hemma så finns det vissa basic facts man måste lära sig för att det ska funka, läs mer på lockig.se). Man ska kunna tvätta håret med bara vatten och hårbottenmassage också, men det lär vara en väldigt lång tillvänjningsperiod. Balsamtvätt funkar däremot alldeles utmärkt för mitt hår, och det har blivit mycket mjukare, glansigare och friskare sedan jag började. Att hårbottnen dessutom är väldigt nöjd med att slippa de starka tensiderna gör saken ännu bättre.

2008-09-18 @ 19:39:54
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Malin Harju

Ika: Härligt med dina bra-iga tips! Har du långt hår? Ofärgat antar jag? Just nu tvättar jag knappt mitt eftersom jag som inte har något, men om jag skulle få för mig att spara ut det igen så är det du skriver om kan vara värt att testa eftersom jag antar att håret behöver en inkörningsfas då det kanske ser fett ut? Lättare att ha fett hår om det är kort.

2008-09-19 @ 06:20:44
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Ika

Jag har rätt långt hår, ja - skulle tippa att det går 15-20 cm ner på ryggen. Färgar det med henna ett par gånger i året (av miljöskäl och för att min hårbotten svider så eländigt av de kemiska färgerna).



Man kan ha en inkörningsfas, men det är väldigt individuellt hur hår och hårbotten reagerar på och anpassar sig till livet utan schampo. Jag hade en del strul i början, men jag tror egentligen inte att det var avsaknaden av schampo i sig som var orsaken, utan snarare att jg inte hunnit lära mig hur mitt hår fungerade utan schampo, vilka balsam som var bra tvättbalsam för mitt hår o.s.v. Men jag tror säkert att det går smidigare med kort hår - dessutom uppnr man snabbt lyxen av att ha hår som är i fin kondition och aldrig torkats ut av schampo. Jag har ju en bra bit kvar tills dess med nuvarande hårlängd även om jag balsamtvättat i över 10 månader...

2008-09-19 @ 23:29:39
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Malin Harju

Ika: OK. Jag färgar det inte alls nu för tiden, känns allra bäst så. Men förr använde jag också henna och trivdes med det!



Ska läsa på mer på lockigt.se för både jag och Johan tyckte detta lät intresant. Vi är sugna på at lära oss skalpmassagen och således inte använda något alls. Jg har 2 mm. långt hår och han har 1 mm. långt, så det känns som om det är läge nu!

Innehåller även ekologiska schampon tensider???

2008-09-20 @ 08:03:49
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Ika

Ja, det är inte alls ovanligt att så kallde ekologiska schampon innehåller starka tensider. Det finns schampon med milda tensider, oftast så kallade sockertensider, men det är svrare att hitta dem. Man behöver lära sig att läsa inci-innehållsförteckningarna (som enligt lag ska finnas på alla kosmetikaprodukter!) för att veta vad produkterna egentligen innehåller. "Försåpad kokosolja" är t.ex. ett vackrare sätt att skriva Sodium laureth sulphate, som är en av de starkaste tensiderna. SLS-tensiderna är väldigt vanliga i både ansiktstvål och duschtvål också, men bland annat Weleda baserar sin creamy body wash på sockertensider istället. Löddrar mycket mindre, men gör huden mycket gladare.



Innehållsförteckningarna ÄR en djungel, men misströsta inte - man lär sig ganska snabbt hur man ska känna igen de ämnen som man allra helst vill undvika. Dessutom kan man posta innehållsförteckningar i forumet på lockig.se (observera att lockigt.se är en helt annan sida) och få hjälp att tyda dem. Balsamtvätt är det vanligaste bland forummedlemmarna, men i lockig.se:s länksamlingar finns säkert länkar till sidor som innehåller mer information om rengöring medelst vatten och skalpmassage. Det finns säkert också forumanvändare som kan komma med länk- och lästips när det gäller de här sakerna!

2008-09-20 @ 16:40:05
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Malin Harju

Ika: Vad du kan! Härligt! :)



Ska kolla upp vatten- och skalpmassagen, den känns mest intressant tycker vi!



Tack för dina tips!

2008-09-21 @ 08:57:56
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0