Feta-piroger

Detta är en variant av de piroger som A-S och R bjöd på under båtturen på stugsista. Annica som läser bloggen ville gärna ha receptet så här kommer det på det sätt vi gjorde!

Feta-piroger 10 st.

1 pkt. frusna smördegsplattor (har inte kommit mig för att göra egen smördeg än så ibland latar även jag mig, har dock hittat dem utan härdat fett vilket känns lite bättre i alla fall!)
1 förp. Fetaost *
2 dl. färsk babyspenat *
1 dl. bladpersilja *
1 dl. solroskärnor *
3 vitlöksklyftor *
1 tsk. rosépeppar *
2 msk. god olivolja *
salt *
1 ägg * att pensla på

Ingredienser markerade med * är ekologiska hos oss.

Börja med att låta smördegen tina ca. 15 minuter och kavla sedan ut dem till dubbla storleken. Slå på ugnen på 200 grader. Förväll den färska spenaten i vatten i ca. 5 minuter. På så vis blir den lite mjuk men behåller fortfarande sin krispighet. Hacka spenat, persilja och riv eller pressa ned vitlök i e skål. Ringla över olivolja och salta efter behag. Mortla eller stöt rosépepparkornen och blanda i. Fördela spenatblandingen på halva smördegsbitarna och smula feta över. Vik sedan över och nyp ihop alternativ tryck ned med gaffel i kanten. Pensla på lätt uppvispat ägg och grädda i 10-15 minuter i mitten av ugnen. Skär sedan pirogerna på mitten så att en trekantig form bildas. Servera med en god sallad, vi gjorde ekologisk tomat- och löksallad till!


Kommentarer
Postat av: Pia

Jag gillar tanken med din blogg om en ekologisk vardag. Ska titta på den och se om jag hittar några bra tips. Själv försöker jag också blogga om miljön. Tycker att det är en sådan viktig fråga och försöker dela med mig om vardagstips om allt från stort till smått.



Kram Pia

2008-09-22 @ 18:17:42
URL: http://www.pia.myblogg.se
Postat av: Nina

Borde kanske testa detta nån gång :)

2008-09-22 @ 21:34:56
URL: http://niini.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Pia: Tack, hoppas du hittar något du gillar!



Nina: De blev verkligen jättegoda! :)

2008-09-23 @ 04:46:44
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Annica

Tusen tack! Dessa ska jag allt försöka mig på =) Lät inte så superavancerat, vilket alltid uppskattas.

2008-09-23 @ 14:48:24
Postat av: Malin Harju

Annica: Varsågod! De är verkligen supergoda, och enkla som sagt! :)

2008-09-23 @ 14:49:30
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0