Vecka 30

Som vanligt så flyger tiden fram och här svoschar vi nu raskt in i vecka 30!

Vecka 30
Kroppen: Det är vanligt att brösten läcker råmjölk "kolostrum" redan nu. Det brukar inte vara fråga om några stora mängder, men det kan det vara bra att införskaffa en skön amningsbehå utan byglar som du kan ha om natten.
Om förvärkarna upplevs som smärtsamma är det en signal om att allt inte står rätt till. Detta inträffar vanligtvis efter en lång arbetsdag eller då du är jäktad. Ta det lite lugnare och förkorta gärna dina arbetsdagar. Om du får kraftiga sammandragningar brukar man kontrollera livmoderhalsen för att se att den inte är försvagad och öppnar sig i förtid. Om så är fallet kan sjukskrivning vara aktuellt för att man ska kunna vila. Ibland rekommenderas en kortare tids sjukhusvistelse och/eller läkemedel som stoppar sammandragningarna.

Barnet: Barnet vaggas till sömns av mammans rörelser och vaknar ofta när hon lägger sig. Den dygnsrytm som barnet har i slutet av graviditeten kan även hålla i sig efter födseln, men det är inte säkert. Barnet hör många ljud innefrån mammans kropp, bl.a ljud från mammans hjärta och mage. Ljud från magen kan i vissa fall uppgå till så mycket som 80 decibel vilket kan jämföras med en krafigt trafikerad gata. Nu ska barnet få mer hull och gå upp i vikt, men längden kommer endast öka marginellt.

Från Familjeliv.

Har ju känt av sammadragningar en tid nu och de är mycket kraftigare då jag jobbar. Därför känns det väldigt skönt att jag går hem på onsdag. Det var också sammandragningarna som var det avgörande för att jag skulle få havandeskapspenning på heltid då jag inte jobbar i en "utsatt yrkesgrupp". (Hmpf, kom och testa jobba en 9 timmars arbetsda på en förskola med 20 st. 1-4 åringar!)
Redan i tidigt skede köpte jag graviditets- och sov BH:ar som inte klämmer åt någonstans. De är helt sömlösa och bygelfria, dock sover jag inte i dem utan helst utan. I alla fall än så länge.

Jag har känt av att det är mycket lugnare i magen då jag är uppe och går och gör saker (dock inte då jag är på jobbet, där verkar den tycka att det är på tok för livligt) jämfört med då jag sitter och tar det lugnt i soffan eller ska sova på kvällen. Då kickar den lille/lilla igång och är aktiv en bra stund. Lill-♥, förstår ni vad vi längtar?


Kommentarer
Postat av: Sarasofi

Jag fick höra att det var inte förrän man satt sig ner, när man var gravid, som barnet i magen reagerade på det man gjorde under dagen. Alltså att om man stressade runt på jobbet en dag, om man tar i för hårt, så var det inte förrän man satt sig ner och tog det lugnt som barnet reagerade på stressen och därför började kicka runt. Fast det är nog olika vid olika situationer, det ju en vaggande effekt när man är uppe och går som vanligt som kan lugna båda före och efter födseln.

2008-09-22 @ 08:45:21
Postat av: Malin Harju

Sarasofi: Det är säkert olika från bebis till bebeis, men jag märker då jag är på jobbet att den märker av det. Jag har ju en liten annan arbetsmiljö än vissa andra så det kan ju vara det.



2 dagar kvar (nu räknas ju inte idag eftersom den redan är påbörjad!) till konstant mys!

2008-09-22 @ 09:04:09
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0