Unisex - för båda könen!



Webbutiken Ecoloco, som säljer glada ekologiska barnkläder, går mot strömmen och satsar nu stort på unisex.

- Vi vill ta vårt ansvar som klädbutik och sluta dela upp barnkläderna i flick- och pojkavdelningar. Det ska vara upp till barnen och föräldrarna själva att välja vilka kläder de ska ha på sig. Den traditionella uppdelningen mellan flickigt och pojkigt begränsar tillvaron för våra barn, säger Loa Brynjulfsdottir, Ecolocos grundare och VD.



Alla Ecolocos barnkläder är ekologiskt certifierade och företaget baserar hela sin verksamhet på miljötänk.

- Mer könsneutrala kläder är ett led i vårt ekoreko-arbete. I längden är det helt enkelt mer miljövänligt att handla unisex eftersom kläderna lättare kan gå i arv mellan syskon och vänner. Lillebror ärver sällan storasysters glittriga tröja med blommor på - däremot tycker ju de flesta föräldrar att det går bra att återanvända en grönrandig tröja, menar Loa Brynjulfsdottir.

Att satsa på könsneutrala barnkläder betyder för Ecoloco att man aktivt valt bort klädmärken som använder sig av Girl och Boy i texten på klädernas etiketter. Alla kläder ska dessutom vara praktiska, bekväma och tåla aktiv lek. Kunderna kan söka på olika kategorier av klädesplagg och på storlekar hos Ecoloco.se. Däremot kan man inte söka på flicka eller pojke.

- Vi säljer fortfarande klänningar. Vi har faktiskt också rosa och blå kläder. Vi lägger oss dock inte i om du som kund köper rosa till din son eller dotter.


Tycker detta är ett fantastiskt initiativ och precis som Loa säger är det ännu ett steg i rätt riktning; miljöriktningen!

Vi försöker tänka extremt könsneutralt till Leon, han ahr mycket rött, orange, marint, grönt och brunt. Alla de är färger som är klockrena även för tjejer ifall nästa barn skulle bli en flicka. Det vi passar oss för är plagg som redan har en förutbestämd roll; t.ex. Stålmannen, eftersom vi vill att han ska finna sina vägar och inte slussas in i något fack. På förskolan är det sådan hype kring t.ex. Disney's Cars så då måste alla ha just sådana saker vilket leder till en enorm köphysteri hos stackars föräldrarna. Vi tänker inte falla för det, i alla fall inte då det gäller de plagg vi köper. Inför sommaren fick Leon en ekologisk body med rosa tryck på, passar alltså både pojkar och flickor, men utan paljetter och tjafs. Vi kommer inte att köpa det om vi får en flicka heller, inte så länge hon är så liten att hon inte kan tycka till gällande sitt klädval själv i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Sarasofi

Jag förstår vad ni menar, med sättet ni tänker när ni handlar kläder till lillen!

Jag vill gärna se i framtiden en förändring i vårt begreppstänkande också eftersom det är vi människor som valt att kategorisera färger, färgerna i sig kan ju inte vara annat än neutrala.(har nog nämnt detta förut, sorry om jag är tjatig...) Det är trist att till exempel rosa aldrig får vara rosa i någon behaglig mening, ska alltid vara med spets eller glitter eller nåt, färgen i sig är det ju som sagt inget fel på! Det slår mig alltid när någon säger att Sverige kommit så långt i jämställdshetsfrågan, mm, eller hur?! Vi delar ju upp pojkar och flickor redan från början hur de ska kläs och så vidare. Men det är klart att det börjar nog komma en viss förbättring här också (ecolocos nya inställning till exempel!), och jag är ju en människa som tror på förändring så det gäller för oss att kämpa vidare för det vi tror på i den mån vi kan!



Saknar er alla fyra insåg jag just, ser fram emot att talas vid live i sommar. :)

2009-04-22 @ 08:16:32
Postat av: Nadia

Superduperbra Ecoloco! Jag eftersöker det som bara tusan!!!

Och jag tänker lika som er när jag väljer kläder till Mandus och Toste och jag försöker få dem andra som köper kläder åt barnen att tänka lika. Vi gillar inte heller stålmannen eller Kitty exempelvis.



Men..... hur kan min 3½ åring veta så väl ändå vad som är tjejkläder/killkläder!? Visst, han går på förkolan men hur kan det vara så viktigt att ha snygga kläder på sig och att dom är snygga? Oavsett vem han ska träffa. Nu är det TACKOCHLOV så att på Mandus förskola har barnen ärvda secondhand till största del och är inte ALLS uppklädda! Det är bara ytterst få som har märkeskläder på sig annat än på ytterkläder. Jätteskönt. Men trots detta så påverkas Mandus av det lilla som är.



Har försökt säga till honom att det finns barn som inte har kläder ALLS... Men hur mycket kan han ta in av det och hur mycket kan det påverka?



Jag gillar INTE dödskallar på barnkläder. Det vet mina svärföräldrar men ändå kom de med två huvtröjor till barnen som på utsidan är röd/marinblårandiga. Helt ok. Men inuti huvorna är det sjörövartema med bla dödskallar och dom såg Mandus inom en nanosekund och vill sedan visa dem för ALLA! Han vill inte ta av sig tröjan för den är så snygg med dödskallarna inne i huvan... Vem har lärt honom det? Varför tycker han så?

Han är redan nu väldigt medveten om kläderna han vill ha på sig men det handlar inte om märken givetvis utan om vad det är för tryck. Kläderna ska ha djurbilder på sig. (Så jag vet inte om han skulle vilja ta på sig ekolocokläderna utan att vi skulle behöva bråka...) Han skulle kunna ha en t-shirt och ett par mysbrallor. Papagegoj t-shirten (har jag köpt), ett par mysbrallor med en dinosurie på (ärvd).

Han kan bli riktigt arg när de inte finns tvättade... Jag var själv intresserad av kläder och kombinerade helt galet och mamma grälade på mig för att det skar sig tyckte hon, och det tyckte jag var asjobbigt... Så jag försöker att inte hindra honom annat än om kläderna han vill ha är smutsiga.

Men var jag såhär ung då när jag blev medveten om kläderna???

Är det ok att min son är det? Jag törs nu inte köpa nya ekologiska kläder utan att fråga honom om han vill ha dom, för annars blir det att jag måste bråka med honom för att han ska använda dem och det känns ju idiotiskt...



Jättelångt inlägg men detta upptar mycket av mina tankar nu. Jag har tagit upp det med fröknarna på förskolan så de ska försöka att bemöta M när han vill visa upp snygga kläderna med mindre fokus på att berömma snyggheten. Jag vill att han ska förstå att det är HONOM de vill se. Inte vilka kläder han har på sig.

Ska också prata med svärföräldrarna för de säger nästan varje gång de ses; "Men har du nya kläder nu igen!!!" Trots att han inte har det, men de har ju inte sett alla hans kläder plus de glömmer vad han har för några.



Överdriver jag problemet? Jag trodde inte att jag skulle stöta på detta problem nu redan... och står lite tagen på sängen. Vill köpa ekokläder men måste de då ha djurtryck alltså... (inget fel med det men... det blir lite få plagg att välja på)

2009-04-22 @ 10:01:42
Postat av: anna

Stora tummar upp till ecoloco och till er för ert sunda tänk när det gäller kläder till Leon!



Vi tänker likadant när det gäller Elna, och de flesta vi känner vet att vi inte är så förtjusta i väldigt flickiga kläder så det har inte varit något stort problem hittills. Ändå har vi fått ganska mycket tjejigt & rosa, verkar omöjligt att undvika när man har en liten flicka. Men det är ju än så länge vi som väljer vad hon har på sig :-)



Jag bävar lite inför när vi ev sitter i Nadias sits om några år. Jag vill låta Elna ha sin egen smak och stil så mycket som möjligt när hon själv blir intresserad av det, men jag vill ju helst att det ska vara hennes personliga smak som bestämmer, inte vad hon lärt sig på dagis... Hur skyddar man sitt barn mot könsnormer egentligen? Det är det jag grubblar klart mest på för tillfället.



Kram!

/anna

2009-04-22 @ 12:35:48
URL: http://aleryd.wordpress.com/
Postat av: linda

Bra tänkt i och för sig... Men jag unnar på något sätt alla barn en glamourfas. Både många killar och många tjejer i tre fyraårsåldern älskar glitter, paljetter och fjäderboor är min erfarenhet. Fast det kanske har att göra med miljötänket att du inte vill att barnens kläder ska glittra?

2009-04-22 @ 16:17:36
Postat av: Petra

Stående ovationer från mig på det där!

Barn ska vara barn och de ska kunna leka och roa sig utan att kläderna tar stryk.

Jag tycker även att man kan klä barnen i alla regnbågens färger. Men jag mår faktiskt illa om jag ser en tjej klädd i rosa från topp till tå och jag undrar hur hennes föräldrar tänker?

2009-04-22 @ 21:11:53
Postat av: Nadia

Jo jag har också förstått att barn har "glamourfaser" i livet. Brorsans tös som är 3½ och inte har börjat på dagis ännu har ändå en liten förkärlek till rosa och klänningar och smycken. Och hennes föräldrar gillar inte heller rosa glitter och rysch pysch så några många sådana kläder har hon inte och hennes mamma klär inte upp sig alls på det viset. Dessutom så har de ingen tv så hon ser inte på Bolibompa el annat. Så hon utrycker kanske bara sin inneboende kvinnlighet?



Jo jag vill att mitt barn ska få blomma ut i sin egen stil men inte välja spindelmannenkläder och dödskallar bara för att de andra killarna har det... och det är DET som är det "rätta"... för en kille... Jah... jag har nog kommit fram till att han ska få välja de plagg han vill av dem han har men att jag fortfarande ska bestämma vilket urval han ska få välja de nya plaggen från, men inte göra det för snävt, dock utesluta det som känns helt fel för honom, enligt mig.

2009-04-22 @ 21:41:07
Postat av: Malin Harju

Sarasofi: Håller med, varöfr måste färgen rosa alltid efterföljas av "bjäfs" såsom paljetter, glitter och annat tutti-nuttigt?



Saknar er med, blir kul att ses i sommar!



Nadia: Oj, så klokt allt låter! :) Det där är ett kruxigt dilemma, vi har börjat redan nu då folk säger till Leon (endast 6 måander) "Men vad fin du är!" att "Kläderna är ju så sköna nu då du ligger på golvet en massa" eller "Den där overallen värmer bra då man är ute" för att vi ska vänja oss att göra så från början eftersom vi vet att han kommer att mötas av detta hela livet.



Leon får också ofta höra att han har nya kläder fast han inte har det; det kan vara att man kombinerat de på ett annat sätt, att personerna i fråga glömt det eller att de helt enkelt inte sett dem förr.



Anna: Som förskollärare tror jag att alla barn måste gå igenom denna typ av fas eftersom jag sett det hos all barn, men om man som förälder eller annan vuxen i barnets liv, är medveten kan man säkert minimera efterföljden.



linda: Tror som du att alla barn har någon form av glamour/utklädningsfas men att det är upp till oss vuxna i deras omgivning som bestämmer vad det ska bli av den framledes.



Petra: Jag håller med! Min bästa vän har en dotter som jag tycker de klär toppen-bra! Visst, hon har rosa, men det måste man ju få ha. Det är inte alls en massa "tutti-nuttigt bjäfs" där utan kan vara rosarandiga brallor med en body med en tryckt slips på liksom. Hur bra som helst av henne tycker jag. Det handlar ju inte om att diskriminera färgen rosa, utan att snarare "legalisera den" till att tillhör/passa båda könen.



Nadia: Där tror jag du har en bra tanke; låt honom välja mellan val du redan gjort, på så vis berövas inte han den fria viljan, den blir bara lite mer styrd! Så har vi i alla fall tänkt! :)



2009-04-23 @ 09:06:53
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Nadia

Något som jag tycker känns som en svår balansgång är att: Jag vill ju inte förringa könet, det är ju viktigt att min pojke känner att han är pojke också för sin identitets skull, men på ett positivt sätt.

Han har sagt flera gånger att han tycker att "hans" flickkläder är fula. Han har en rosalilarandig tröja som jag hittade på second hand som jag tyckte kunde passa på en kille. Det gick bra från början men en dag så kom han på att det var en tjejtröja.

Så jag har försökt höra med honom om tjejkläder ALLTID är fula. Jag vet inte vad jag vill med det men min tanke är att jag inte vill att han ska fördöma tjejkläder för då kan han rata tjejen som bär dom... fattar du/ni?

2009-04-28 @ 11:03:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0