Årskrönika 2009

Precis som förra året så kommer här en krönika över det gågna 2009. Med denna önskar vi gott nytt och tar ledigt till måndag 4e januari! Imorgon ska vi umgås med några av de finaste och resten av helgen ska gå åt till att kramas och kontempleras. Håll till godo med denna lååånga krönika! ;)

Januari

Januari var årets första månad och månaden då vi kände hussuget pocka på! Vi var ute och körde runt i kommunen med omnejd och lämnade lappar till de hus vi var intresserade av.

MMS

Shakti-mattan började användas mer frekvent och Leon växte äntligen i sina eko-blöjor som startade på 4 kg. Underbaraclara utsåg mig som en av sina bloggförebilder och jag blev såklart jätteglad! Vi hittade eko-plast av Mater-Bi, majsstärkelse, och det löste många av våra eko-issues!
Jag fotade min favoritbild och bakade och smaskade i oss hallonbrownies så det stod härliga till! :P

MMS

Jag gjorde även en tatuering av Leons handavtryck vid 3 veckors ålder.

MMS

MMS

Elin gjorde ett stort reportage om oss i vår ortstidning där vårt leverne både risades & rosades bland tidningsläsarnas kommentarer.
Dessutom firade bloggen 1 år!

Februari

Vi läste Harmoniska barn och kom fram till att vi nog är rätt bra föräldrar ändå och mumsade ekologiska semlor bakade på dinkel! Och apropå dinkel så hittade vi de supersköna dinkelkuddarna som vi sedan dess sovit som prinsar & prinsessor på!
Alla Hjärtans Dag kom och vi tipsade om ekologiska Valentin-gåvor och njöt av februari-solen;

MMS

Vi åkte också på magsjuka och bad till högre makter att Leon skulle klara sig eftersom en som redan ligger rejält minus med vikten inte behöver tappa den. Och yes, han klarade sig!
Vi blev ifrågasatta huruvida vår Ekoblogg gick ihop med Coca Cola och deras regnskogsskövlande. Svaret var, och är, att det gör det inte. Men hittar man en stackars sate som offrar sig att köra runt till bensinmackar för att hitta någon som är öppen i princip mitt i natten (tack mammas snällaste J!) förbannar man knappast honom för att han inte kom med Ubuntu-cola! ;)
Leon fick prova ytterligare plagg för Bloggpanelen av LoaEcoloco som vi recenserade. Detta är ett samarbete vi ser fram emot ytterligare under kommande år! :D
Jag visade alla mina favorit-saker och skrev ett hår-resande inlägg som verkligen engagerade er läsare! :)  

Mars

Jag efterlyste vad ni läsare saknade med bloggen och fick en blandning skara svar.  Vi bjussade på en massa efterrättstips och lustiga sammanträffanden inträffade. Jag köpte världens vackraste smycke hos Amuletten och praktiserade lagen om attraktion ytterligare!

Manifestera ett underbart liv - hänge Bild lånad härifrån.

Vi var på husvisning på Lyckobacken och kunde inte sova om nätterna av rädsla över att huset inte skulle bli vårt. Vi slappnade dock av då kontraktet var påskrivet! Detta firades med ekologisk låtsas-bubbel.
Pengar skänktes till prematurforskningen och Leon drack utpumpad mjölk ur flaska för första och sista gången.

3cd9877e83fe92d0290ef68636797ef9.png

Kom över ett hett eftertraktad exemplar av Crank's kokbok för en billig penning genom Hippihäxan som antikvariat-spanade och den är numera en av våra husbiblar!

0-72b63dc3aaed229acffbbfdf8f3ec088.png

Ekoblogg omnämndesRadio Rix efter att en av er läsare tipsade de om oss och det tackar vi för! Ekoblogg var också med och räddade vackra Verle gammelskog genom Ett klick för skogen-kampanjen. Det är vi stolta över!

I slutet av mars var det ånyo dags för Earth Hour och vi avnjöt en god middag med trevligt sällskap i skenet av några ljus. 2010 kommer eko-ljus av växtvax att tändas, förhoppningsvis med goda vänner och gott käk även denna gång, och det blir spännande att se om Öviks stad gör mer i år och om de tänker blanda in mig som de sa ifjol? Jag mailade ju komunalrådet mina ilskna funderingar varpå hon önskade ett samarbete framledes.

Leon fick inviga sina genus-glasögon och trivdes med dem! :D

4526e580697936684c7254b0b3089725.png

Eko-prinsen käkade också smakportioner för glatta livet!

Vi var på en föreläsning med alltid lika bra-iga Tommy Svensson från Utbildningscenter om tillsatser i mat och jag ser fram emot våren för jag är rätt så säker på att han kommer igen!

Leon fick en hel värld i present av bästa AnnaEkokul och den är, snart 1 år senare, fortfarande en alldeles tok-rolig leksak här hemma!

-4011e5aa9e31ca050e48af04def3c3e.png

Släkten utökas också med en välkommen liten tremänning till Leon, en liten A! Pojkarna träffades första gången då Leon var 5 ½ månad och A endast 4 dagar. Idag är A ett par centimeter längre än Leon, väger bra mycket mer och går. Där ser man! :)


April

Detta var den månad då vi nådde vår sista milstolpe gällande Leon; att ställa undan handspriten! (Dock har den åkt fram nu i diverse influensatider, men inte alls på samma sätt som då "Skrudden" var nyfödd.) Det var otroligt befriande och jag tyckte faktiskt inte att det var en jobbig, mental övergång att alla nu "fick kladda hejvilt" utan jag var så spyless desinficering att det vart mer; come on! över det hela. Tror inte folk förstår hur vi faktiskt hade det...
Ekologiskt glidmedel nådde marknaden, dock inte vårt eko-hem. Tänk att det mesta nu finns att få eko! :)

 Bild lånad härifrån.

Jag fick en alldeles egen Malin-dag som var så välförtjänt & välbehövd! Och skön!



Leon blev ½ år och åkte till fjällen på sin första semester. Han sprängde också in sig på normalviktkurvan lagom till den 15e.

0-554dae9e209db2392f75c3c395ac2270.png

Jag använde (och gör det fortfarande) min shaktimatta dagligen och Lotus ville...erhm, gärna hjälpa till. Tack! Schyrrans! ;)

2486977597bfac2a1230b5001f472533.png

Vi började packa inför flytten och insåg nog inte förrän då hur mycket grejor vi egentligen hade!



Lagom till påsk lyckades vi fylla äggen med eko-godis och det mumsades i sig till höger & vänster!

DSC00611.JPG

Och under den helgen träffade jag fina, goa Johanna för första gången då hon var i Docksta för att reka lite för Bellios räkning. En eko-vän för livet säger jag bara! :D

329185e66be05d0ff8f0e56fe7d7b7c8.png

Jag gjorde även en synundersökning då jag dragits med huvudvärk en längre tid och det visade sig att min syn var riktigt, riktigt dålig. Väntan på glasögon blev lång, det var helt plötsligt så synbart hur dåligt jag såg! ;)

7d6babe3d8bf074a3dea35ff77ad2d1f.png

Gud så mitt hår har vuxit sedan dess!!!

Lotus firade sin 4e födelsedag med dunder & brak! Lill-prinsen våran!



April var också månaden då vi fick hem våra allra första homeopatmedel. Jag måste säga att det gått extremt mycket över förväntan och vi har kurerat både stora (svininfluensa, matförgiftning) & små (mensvärk, skärsår, huvudvärk) åkommor med vårt Basic Remedy Kit!

0-73ad272134a8a37a99ab19f9ca60cc54.png

Maj

Johan fick ett redigt psykbryt mitt i allt flyttstädande och satte sig i skåpet!

71498c0179116726615ecb84860baccd.png

Jag blev intervjuad för Nordsverige och de mesta i livet (förutom Leon & Lotus) kretsade kring flytten! Vilket stängsel skulle vi sätta upp? Är tomten verkligen så bra som vi tror? Man märkte på Lotus att han inte alls trivdes med ett hem i kaos. Han var så otrygg och vankade mest av och an. Tur att han fick det så bra som han faktiskt har det! :D
Det var också klassiskt vår-väder med strålande sol ena sekunden och hagel nästa!

2483cf70a866c4746be719835d9ac06b.png

Jag hittade ekologiskt nagellack och manikyrerade mig tjusig lagom till försommaren.

5e8af92e30b68dd979a045ba4d5e5d33.png

Leon åkte på sin första "riktiga" förkylning och det gick som en dans. Glad som vanligt och efter detta går man stärkt ur med ytterligare lite boostat immunförsvar! Han slutade också hel-amma och började bli den sjusovare han är idag!
Och mitt hår växte som bara den, måste ha varit vårsolen som gav energi! :)

5a7984877c48aaae9340ee94345c7eaa.png

Flyttlasset gick och första inlägget från Lyckobacken kom! Mitt i detta firade jag min första Mors Dag och maj övergick till juni. Vi upplevde landsbygdens lugn då vi hade problem med nätuppkopplingen och bloggen fylldes endast med MMS-inlägg under en ganska lång tid.

Juni

Vi snik-surfade från grannen, bakade sirapsrutor och lärde oss elda i vidspisen!



Vi kände oss rutinerade då flytten var över och delade med oss av våra bästa tips. Glömde lägga till att endast flytta en gång vart fyrtionde år!!! ;)

Rabatterna rensades och växte sedan igen...igen!

0f01311aa411a86e1c9775a012742b33.png

Leon hittade en ny favorit i Ellas Kitchen som han fick hem genom bloggen för provsmakning.

0-5302cfa31ef61830136e7d3173504ce3.png

Jag och Johan fyllde år och vi åkte från landet till sommarstället på landet för att vila upp oss och fira midsommar.

0-55911726128b74f729eed25984d6d75f.png

Juli

Denna snuskigt varma sommarmånad var en enda lång längtan efter vintern från min sida! Vi hade "skön" semester tillsammans och jobbade i princip ihjäl oss med huset. Även om vi då och då försökte ta oss en promenad eller två!

0-4d52572ef675d53e11e5b119cdd2d5ec.png

Vi lärde oss också att då det åskar ligger Lyckobacken i epi-centrum!

225e6f9081146fafbc6066c874385f3f.png

Jag gjorde en tavla om Leons tid på neonatala som vi kikar på varje kväll då vi lägger honom och varje gång svämmar hjärtat över av tacksamhet & kärlek!

0-2a766725e55413aef15507d82948fdfc.png

Världen bästa mamma fick sin J och inte ett öga var torrt under vigseln! ♥

Augusti

Vi inledde augusti med namngivningsceremoni för Leon och fortsatte sedan i rask takt med bröllop för pappa & A och våra bästa M & A! Finns det något ljuvligare än kärlek i all sin prakt?

Jag fick även chans att uforska bygdens svampmarker i sällskap av en trevlig madame! :)

0-5a39a1e1e730a9b158dba75d9df8f104.png

Jag klippte Leon för första gången och se så tjusigt det blev;

0-504b5d9d8ebed5bfecb47bc69189cce9.png

Potatis skördades trots att inte en endaste odlats!

0-2d4668bac3a6c472a438820bf2e229f8.png

Denna månad utökades även släkten med ytterligare en tremänning till Leon och en ny liten kompis då min kusin blev pappa och ett kompispar fick en tjej. Heja A & M!

September

Jag hittade min Paulo Coelho-kalender för 2010 och tyckte det kändes så lääänge innan jag skulle få använda den. Nu är vi strax där...

Inspiration - Kalender 2010

Jag började också skriva på en bok och hittade Pureskins produkter!

Höstig månad måste också få en höstig färg på håret och kanske årets aha-upplevelse blev ashtanga-yogan! En m-kopp kom med posten och gjorde mig överlycklig. Vilken grej! Tätt efter kom min Lady-Comp som numer är min bästa vän! ;)

33bd0c917efe017b1c4b4bcf1c641bed.png

Familjen utökades med en liten Tofu som fortfarande gör så hjärtat smälter då man gosar med honom, och Lyckobackens Litterata Vänner grundades.

5d0ed65202e89ce7b407cf9b024c87eb.png

Oktober

Oktober var lite av en helvetisk månad trotshett efterlängtade  Leons 1-årsdag. Vi fick tråkiga & jobbiga besked på det privata planet som gjorde oss ledsna och oroliga (som tack & lov verkar räta ut sig så sakteliga nu!) och åkte på "den fruktade" svininfluensan. Men fira prinsen hann vi med och det var huvudsaken! ♥

Vi fick också papper på att Lyckobacken nu heter det "på riktigt" så det firade vi!

November

Det känns som om vi regnade oss igenom november. Vi mös inomhus, kramades & lekte i massor. Jag plöjde igenom The Twilight-saga och fick ångest då fjärde boken var slut. Däremellan hann vi med en fullkomligt underbar Lars Winnerbäck, matförgiftning och ett senarelagt barnkalas för Leon & hans små vänner!



Vi adventspyntade för första gången i nya huset och fick till en riktigt härlig Jul i Bullerbyn-stämning!

0-7861d17ab4b8ad154fc4458e259ce77f.png

December

Vi bakade och inväntade den fantastiska julaftonen som blev så där stress-fri, lugn & harmonisk som vi drömt om! Lyckobacken fylldes av skratten från nära & kära både till Lucia & jul!

0-17de4a6898ee390ee04eac03cfcb2b4a.png

Jag önskade musik i radio och inspirerades av Claras jultidning.



Julen bidrog med bidrag till ett nyförvärv som jag bloggade om för flera månader sen. Ser fram emot att testa denna "miljövän"!

Som ni ser känns vissa månader mer händelserika än andra. Inte menat med det att de var viktigare för det. Vilket otroligt år 2009 varit för oss! Vi är djupt tacksamma över allt det fört med sig! :D

Är det något speciellt ni läsare minns från Ekoblogg 2009?

Tack snälla för att ni följt oss under hela detta år och vi hoppas att ni följer med oss under kommande 2010 också!

Många kramar familjen Harju ♣


Kommentarer
Postat av: Pernille

Hej Malin!

Jag minns 2009 som året då jag hittade din Ekoblogg. Här har jag hittat information om skönhetsprodukter, ekokläder och tvättnötter t ex. Jag har vant mig vid alltid att söka i din blogg först om jag letar nåt ekotips - senast för en halvtimme sedan då jag kom på att jag egentligen behöver handla nagellack och vill ha ett miljövänligt alternativ. Det funkade - tack! Och gott nytt år till er däruppe i norr från oss i Malmö!

/Pernille

2009-12-30 @ 16:54:02
Postat av: Petra

Oj, vilken krönika. Det har hänt en del...



Jag funderade på en sak, ni lade lappar i postlådor till hus ni var intresserade av. Låter ju jättesmart, men min fråga är var det på det viset ni köpte ert hus?



Tack även för tipset med tatueringen av en hand. Mina tankar går i banorna att göra detsamma. Jag har fått en ängel som verkligen har satt stort avtryck i mitt hjärta. Så det hade passat bra att även sätta avtrycket någonstans på kroppen.

2009-12-30 @ 19:51:47
Postat av: Lisa

Hejsan! :)



Det är klart jag följer med i din fina blogg nästa år med!!!!! :D



kram!

2009-12-31 @ 00:13:50
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag kommer inte att kunna hålla mig härifrån 2010. Jag tycker att det har varit väldigt intressant att följa Leons utveckling och speciellt hans matvanor. Annars gillar jag ju bloggen i helhet eftersom man får lite av allt. Gott nytt år, kraam!

2009-12-31 @ 09:14:55
URL: http://omlivetpalandet.blogspot.com
Postat av: Ekomuppen

Det var ganska nyligen jag hittade din blogg.

Det som gjorde störst intryck och som jag minns bäst är när jag läste berättelsen om Leons födelse och hans första tid; så otroligt rörande.

2009-12-31 @ 19:14:13
URL: http://ekomuppen.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Pernille: Vad roligt att höra, tack snälla! Det är ju det som liksom är tanken med bloggen så det gläder mig att höra att det är så ni läsare använder den! :)



Petra: Så roligt att höra, jag är mest nöjd med den tatueringen av mina 10 så jag rekommenderar den verkligen!



Ja, vi gjorde exakt så, men det var inte på det viset vi hittade Lyckobacken. Vi hade inte hunnit till denna bygd, men detta hus är exakt ett sådant vi skulle ha lappat så det känns kul! :)



Lisa: Åh så härligt! Tack! :)



Lisa: Vad skoj! Vi ska se till att våra prinsar får träffas framöver, vore gött! :D



Kramalin



Ekomuppen: Tack snälla, så glad jag blir! Det var en otrolig resa som jag aldrig någonsin kommer att glömma!!!

2010-01-03 @ 16:20:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0