Er hjälp om hår!

Jag anser mig ha ett ganska miljövänligt hår som färgar det med 100 % naturpigment med henna, bark, kaffe och té. Jag  tvättar det en gång i veckan med ekologiska produkter samt använder ekologiska stylingprodukter där emellan. Jag klipper igenom håret tre gånger per år och klipper luggen själv hemmavid övrig tid.

Hur ser det ur för er läsare?

Sweco har räknat ut om ett långhårigt är bättre ur ett miljömässigt perspektiv än en kort frisyr. De ha tagit med miljö, ekonomi och sociala aspekter i sina beräkningar eftersom det t.ex.kan  skilja mycket i vattenförbrukning och schampoåtgång mellan långhåriga och korthåriga frisyrer. Men man måste också ta med i beräkningen att frisörbesök skapar arbetstillfällen och att en ovanlig frisyr bidrar till ökad mångfald. 

De har därför tagit fram ett test som visar hur hållbar just din frisyr är på en hållbarhetsskala. Klicka här för att göra testet och få en bild av hur något så vardagligt som hår och frisyrer påverkar miljön och vårt samhälle.


Malin ♣ 


Kommentarer
Postat av: Ika

Jag landade på 26 % - betydligt sämre än jag väntat mig då jag färgar håret utan kemikalier, aldrig värmestylar utan låter håret självtorka och dessutom är ganska noga med de hårvårdsprodukter jag använder. Men det mesta av det här är ju saker som inte togs upp i testet. Däremot roade jag mig med att mäta min hårlängd och landade över halvmetern)... Det var nog där jag tappade mest poäng - långt hår anses tydligen inte hållbart. Å andra sodan tycker jag att jag genom att låta mitt hår växa sig långt och behålla sina lockar (hade en period när jag var okunnig och plattade håret) får en frisyr som kräver relativt lite underhåll. Tvätta måste jag ju, men klippningarna kan jag ofta skjuta upp länge, och efter tvätt applicerar jag bara lite miljövänlig styling och låter som sagt håret självtorka. Sedan behöver jag inte göra mera åt det innan nästa tvätt än att på sin höjd sätta upp det med en klämma vid behov.

2009-12-03 @ 17:19:53
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Emelie

Mitt hår var 41% hållbart och mindre hållbar än genomsnittet...det är lite konstigt då den ända hårprodukt jag använder är urtekrams ekologiska schampo, jag klipper mig ca 2 gånger om året och nu har jag börjat klippa mig hos en eko-frisör dit jag kan gå

2009-12-03 @ 19:34:51
URL: http://yaplog.jp/emee/
Postat av: anja

jag har hittat en superbra frisörsalong i stockholm: www.ecohair.se där jag klippt och färgat håret med örter. färgen blev fin och har hållt bra. använder ekologisk hårspray från Dermanord och en produkt för mina lockar från La Cordier.

2009-12-03 @ 21:58:35
Postat av: Ida L

Jag fick 38%... liten miss att de inte tar med hur ofta man tvättar håret (eftersom jag har dreads blir det max en gång i veckan). Fast å andra sidan borde jag välja ett ekologiskt shampo.. är det någon som vet ett eko-alternativ till head&shoulders?? Det kyler så skönt i hårbotten.

2009-12-04 @ 13:23:37
URL: http://idalism.blogg.se/
Postat av: Ika

Tips för kylande känsla: Ta valfritt schampo (gärna utan allt för mycket parfym) och sätt själv till eteriska oljor. Pepparmint brukar kunna kännas lite kylande, och rosmarin sägs vara bra för håret (passar dock bättre för mörkare än ljusare hår). Eller så förvarar man schampoflaskan i kylen tills det är dags att tvätta håret. :)

2009-12-05 @ 12:20:35
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Ika: ½ meter? Åh herregud! Har du inga bilder??? :)



Emelie: Jag fick 46 % och håller med, tycker det var lågt med tanke på hur jag gör...



anja: Skulle också vilja ha en ekofrisör här i stan! :) Roligt att höra att du blev nöjd, hur skiljer sig priserna?



Ida L: Gud så snyggt med dreads! Då borde du ju fått plus för en lite mer speciell frisyr va?



Ika: Bra tips! Har pepparmintsolja i kylen redan! :)

2009-12-07 @ 05:44:27
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Ika

På grund av att vissa människor inte kan ta ett nej och inte heller förstår var normala gränser går undviker jag för tillfället att öppet lägga ut bilder av mig själv på nätet. Jag har dock en bilddagbok som man kan få lösen till om man kontaktar mig... Men om jag tänker efter är det nog väldigt länge sedan jag har fotat mitt hår. Kanske ett jullovsprojekt? :)

2009-12-10 @ 21:43:41
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Ika: Vettigt resonerat! Men du, fota håret i jul och maila gärna den. Jag lovar att radera den då jag sett den. Låter så vackert med så långt hår!

2009-12-14 @ 07:04:53
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Lesly

Hej, vilken intressant blogg du har, gillade speciellt denna kategori och den som heter filosofiskt. Jag har också en väldigt speciell hårvård. Använder henna, och så gör jag egna kurer men lite allt möjligt, oljor, aloe vera, honung, kokosmjölk. Använder sällan shampoo.



Hade så bra!

2010-02-11 @ 10:29:43
URL: http://leslita.blogg.se/
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Lesly: Vad kul att du hittat hit! Välkommen! :D

2010-02-14 @ 16:09:07
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0