Ett bra tips för er med småbarn; d

0-30e10fa733b51d50a8e6a5f46e8c98f4.png

Ett bra tips för er med småbarn; då vi äter soppa (vilket vi gör en gång i veckan) kokar jag lite potatis & rotsaker åt Leon som jag sedan mosar med soppan. På så vis blir soppan som en sås till rotsakerna. Lägger man till proteinkälla (såvida soppan inte har en protein-bas, som exempelvis bönor), i dagens fall ägg, eftersom vi äter skivat ägg till spenat- och kålsoppan, så får man en fullvärdig måltid. Snabbt går det också om man tärnar rotsakerna och kokar de paralellt med soppan, och eftersom soppan kryddas & smaksätts behöver man inte krydda barnens rätt. Menar jag med detta att soppa inte är en lämplig måltid för barn? Absolut inte, men den kan vara rejält svåräten för små/mindre barn stundtals och därför vet jag vissa familjer som helt utesluter soppa. Till er riktar sig detta knep! :)


Kommentarer
Postat av: Lisa

Eftersom vi gillar soppa så brukar vi göra soppa lite nu och då. Vi har ju en kläpp som gillar stora bitar så vi gör soppa med stora bitar och silar sedan bort det mesta av buljongen, sedan kan man krydda och salta och mixa det som är kvar i pannan på det sätt de vuxna vill ha det. Ännu en metod för soppätare. =)

2009-12-16 @ 20:59:37
URL: http://omlivetpalandet.blogspot.com
Postat av: Tuvalina

Ett jättebra tips!



På sonens dagis där det bara går 14-20 månaders gamla barn så serverade köket soppa till lunch en dag. Stackars pedagoger, de hade det inte lätt den lunchen :)

2009-12-16 @ 21:34:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0