M n' M-soppa

Våra go'a vänner F och M bjöd på denna soppa för länge sedan då vi var där på middag. Jag fick receptet mailat till mig för ett bra tag sedan men det fastnade liksom i inboxen. Nu bjuder jag i alla fall er på det!

250 gr. skogssvamp *
3 dl. buljong *
2 dl. havremjölk * eller vanlig mjölk
1 ½ dl. matlagningsgrädde *
1 st. gul lök *
20 gr. smör *
salt *, peppar *
1 msk. citronsaft *
1 dl. portvin
timjan

Som vanligt är ingredienser markerade med * ekologiska i vårt kök.

 Bild lånad härifrån.

Putsa svampen och dela i mindre bitar. Finhacka löken.
Fräs svamp och lök i smör och slå på buljong. Låt koka i ca. 5 min.

Slå på mjölk och grädde. Koka ihop i ca. 5 min. mixa sedan soppan helt slät.
Smaka av med salt, peppar, citronsaft och portvin. Sila i finmaskig sil.

Garnera med timjan.

Portvinet är det som gör hela soppan så det går inte att utesluta, då försvinner den smaskiga smaken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0