Ingefärspäron

I fredags komponerade jag ihop vad som skulle komma att bli en supergod efterrätt egentligen bara för att jag hade 7 st. ekologiska päron som jag ville göra något med innan de blev för mjuka. Till middagen hade vi köpt en bit ingefära och på så vis uppkom denna dessert;

Ingefärspäron 

Koka upp 6-8 st. klyftade päron * i ca. 25 gr. smör *, fröna från 1 vaniljstång *, 3 cm. skalad och finhackad ingefära och 2 rågade msk. honung *. Låt päronen bli mjuka och verkligen suga åt sig av lagen.

Låt kallna.

Blanda 4 dl. Turkisk youghurt * med 1 ½ msk. honung och 1 msk. vaniljsocker * och blanda noga. Ställ kallt.

Smält 25 gr. smör * med 1 dl. råsocker * i en kastrull och släng ner 250 gr. hackade pistaschnötter. RÖR HELA TIDEN tills nöttern karamelliserats, ca. 3 min., och ta snabbt bort pannan från värmen och platta ut nötterna på bakplåtspapper. Låt svalna och hacka sedan.

Som vanligt är ingredienser markerade med * ekologiska i vårt kök.

 Bild lånad härifrån.

Servera päronen (låt gärna den goda lagen följa med) tillsammans med vaniljyoughurten och strö över nöthack. Hur gott som helst! :P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0