Egen jäst

Min fina vän A tipsade om en kollega till henne som gjort egen jäst. Hon skickade länken och då såg jag att receptet kommer från Pain de Martin - en alldeles underbar brödblogg som jag själv fick nys om för bara någon vecka sedan av ett gäng läsare. Väl värd ett långt besök!

125 gr. ekologiska fikon eller aprikoser, torkade
50 gr. honung *
25 gr. socker *
250 gr. ljummet vatten

Som vanligt är ingredienser markerade med * ekologiska i vårt kök.

I fyra dagar hade Martin burken stående varmt till. Ta ut den med jämna mellanrum och ställ den i rumstemperatur eftersom vildjästen utvecklas bättre om den får lite omväxling. Snurra och skakat försiktigt på burken då och då.

Detta har alltså Martin bakat bröd på; Oliv levain och kanelbullar. Fikonen - som ju silas bort, det är själva vätskan som utgör vildjästen - bakade han sockerkaka på. De hackades lite grovt och slängdes ner dem tillsammans med två nävar hasselnötter i en vanlig sockerkakssmet. Lät hur gott som helst och gillas av en ekobloggerska som gärna tar rätt på allt!


Kommentarer
Postat av: Erika

Jag visste inte att man kunde göra egen jäst, där ser man =)

2009-03-18 @ 19:58:57
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Erika: Inte jag heller förräns för typ en vecka sedan!

2009-03-19 @ 08:03:23
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Nadia

Min pappa brukar göra egen jäst men jag har aldrig tagit reda på hur han gör... har tänkt fråga länge men det ha rinte blivit av. Tänk att vissa saker får jag inte till att hända bara... men nu har jag ett recept från dig! Toppen! Har också tänk kolla upp hur det är med bakpulver och bikarbonat, eftersom jag tycker det är så gott med sconesdeg till pizzabotten. Plus när man bakar sockerkaka. Finns det något bättre alternativ till dessa?

2009-03-20 @ 14:41:23
Postat av: Nadia

Ekologiska aprikoser och fikon finns att finna i stan!

2009-03-20 @ 14:42:51
Postat av: Malin Harju

Nadia: Nej, jag vet inte. Det ska tydligen finnas ekologiskt bakpulver men jag har letat förgäves.



Japp, vi har båda i skafferiet. Från Kung Markatta!

2009-03-21 @ 08:44:32
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: nisto

Jag fattar inte meningarna:

I fyra dagar hade Martin burken stående varmt till.

och sedan:

Ta ut den med jämna mellanrum och ställ den i rumstemperatur

Att ha den ståendes varmt till, är inte det rumstemperatur? Eller har du den i ugnen menar du i 4 dagar? Förklara gärna

2009-04-19 @ 15:02:44
Postat av: marie

hej nisto jag kan nog svara dig. alla ingridienserna skall hällas i en burk med ett lock som sitter löst och sen skall det stå lite extra varmt tex pannrum eller ovanför kylskåpet typ där katten gillar att vara ;)skakas om lite då och då

2013-04-11 @ 22:10:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0