Flöde-gratäng

Denna gratäng med all mat samlad i samma form är enkel att variera efter smak och tycke, går att göra både vego och utan och är så smidig att förbereda och bara ställa in i ugnen då gästerna kommer!

Det var detta det bjöds på i fredags då vi hade M och A hos oss!

8 st. soltorkade tomater *
1 dm. finhackad purjo *
1 gul paprika *
1 röd paprika *
1 påse sojabitar eller annat "kött" *
400 gr. Flödeost
2 dl. Turkisk youghurt *
peppar *, salt *

valfri riven ost

potatismos * (vårt hemmagjorda blev ekologiskt hela vägen!)

Som vanligt är ingredienser markerade med * ekologiska i vårt kök.

Se hela bilden Bild lånad härifrån.

Stek "köttet" i en panna (gärna gjutjärn - både för järntillskottet och den goda smakens skull) med lite smör. Krydda valfritt. Häll i en smord ugnsform. Stek tomaterna, paprikan och purjon och häll på "köttet". Gör potatismos och ställ åt sidan. Smält youghurt och Flödeost i en kastrull på låg värme och salta och peppra. Klicka ut potatismos runt hela kanten på formen och häll såsen i mitten. Strö över riven ost och gratinera i ugn ca. 30 min. på 225 grader tills allt fått en fin färg. 


Kommentarer
Postat av: Beatrice

Det kanske bara är en liten * som försvunnit men du vet väl att Turkisk yoghurt finns ekologisk?



Tack för all inspiration du delar med dig av.



(På västkusten regnar det och snön är nästan borta...)

2009-03-03 @ 09:53:57
Postat av: Erika

Den där rätten tror jag att jag ska dona till i helgen, verkar smarrig =)



Du har ju vunnit alla (två) tävlingar som jag har haft i bloggen hitills, hehe!

När jag känner mig okrasslig igen så får vi göra upp en plan om att träffas!



Kramis!

2009-03-03 @ 18:32:41
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Beatrice: Det var en * som försvann! :)



Nej, så trist! Här är fortfarande riktig vinter! :)



Kram på dig!



Erika: Ja, det tycker jag; enkel men god!



Ja, jag vet! Jag är en fena på det där med att tävla ju! ;)



Japps, det ska vi verkligen! :)



Kram så länge!

2009-03-04 @ 07:53:05
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0