Eko raka

I senaste numret av Mama såg jag en annons för franska företaget Bic's nya ekologiska engångsrakhyvlar, en del i deras satsning Ecolutions. Temat på satsningen är "Because our planet's skin is sensetive as well".

Detta är den första rakhyveln med handtag gjort av bioplast (från majs). Plasten är producerad av hållbara resurser och ingen olja användes vid framställningen. Den gröna färgen kommer från Biopigment och baseras helt på vegetabiliskt ursprung. Förpackningen är minimal och gjord av återvinningsbar kartong. 

Själva bladen har 3-blads teknologi och är försedda med lubra strip som avger en skyddande gel vid rakningen. Enligt företaget själva så avger Ecolutionshyveln 43 g CO2 medan Bic's 3 Sensitive-hyvel avger 59 g CO2. 


Kommentarer
Postat av: Erika

Det låter bra, men en sak jag har funderat på: Hur sorterar man en rakhyvel?

Det är ju både plast och stål i den.

2009-05-18 @ 18:40:15
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

Erika: Det har jag också funderat på, speciellt engångshyvlar. Nu använder inte jag engångs, men ändå!

2009-05-19 @ 08:20:24
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0