Mother's Day eco-style

På söndag är det Mors Dag och min allra första som mamma! Även om det i mångt och mycket kan anses vara kommersiellt trams så måste jag säga att jag längtar lite ändå, det är ju speciellt att vara mamma och vi kanske behöver en speciell dag för det? Vad vet jag.

Våra mammor fick i år (de har redan blivit uppvaktade båda två i förskott eftersom vi flyttar nu i helgen då det är Mors Dag) handgjord kvalitetschoklad och att vi skänkt pengar i deras namn till Röda Korset's Mammakampanj som räddar de utsatta mammorna i krigsdrabbade länder! LoaEcoloco har haft en insamling ett tag nu på bloggen och vi skänkte via den!

Foto: Aubrey Wade/Bildbyrån SIlver

















Läs mer om Röda Korset's övriga arbete här.

Hur tänker ni kring Mors Dag, avstår ni eller firar ni?


Kommentarer
Postat av: Veronika Ekstrand

Jag måste säga att jag mest tycker att det är ett kommersiellt jippo på det sätt som den firas på många håll i världen idag. Därför har vi i vår familj avstått från att fira den med materiella ting. Möjligtvis så äter vi en god fika själva eller tillsammans med våra mammor; det är lite olika.

2009-05-27 @ 08:49:47
URL: http://eko.veronikaekstrand.se
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

Veronika Ekstrand: Jag har inte rikigt känt så här tidigare, kanske föll det nyblivna modershjärtat för kommersialismenf lockelse?

2009-05-27 @ 09:29:40
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: vintageretroprinsessa

Vilka fina presenter ni gav :)

Jag har skänlt pengar till röda k med kenny i dag 100 kr och 100 kr second han som en liten familje tradition :)



Ha det finast kram

2009-05-27 @ 22:44:34
URL: http://bambii.blogg.se/
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

vintageretroprinsessa: Vad bra! :) Det är ju så härligt att få ge!



Sköt om er en massa! :)

2009-05-28 @ 06:39:39
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Nadia

Vi firar. När jag bodde hemma firade vi farsdag och morsdag med att göra deras sysslor den dagen, de fick "ledigt" från städ, matlagning, disk och gå i lagården mm Plus att vi åt någon god efterrätt.



Nu firar jag mamma med ett samtal eller sms, svärmor firar vi med att bli bjudna på fin middag lagad av henne :) (hon är kokerska och älskar att laga mat) och hon får present. Hon får inget dyrt men något vi vet hon behöver. Mina svärföräldrar ställer upp något helt enormt när det gäller oss, våra barn, allt vi kan behöva tänkas hjälp med - och att få ge något tillbaka är i princip omöjligt då de inte vill ha något. Därför känns det viktigt att ta tillvara morsdag och farsdag när det gäller dem! Men det blir inte särskilt komersiellt med tex kort, köpt tårta, dyra presenter - utan mer en trevlig familjesöndagsmiddag med en liten present till föräldern det gäller.



Själv blir jag ju firad tillsmmans med svärmor kan man säga :) Och något litet eller en blomma har jag fått av sambon. I år ska vi grilla med fyra andra familjer, inte för att det är morsdag, men det är kul att vår planerade familjegrillning infaller sig på morsdag! Och min sambo planerar att överraska mammorna med att komma med tårta... :)

2009-05-28 @ 10:32:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0