Vinnaren av choklad utsedd!

Tack snälla för alla era härliga recept, det har verkligen vattnats i munnen då man läst bland dem! Tyvärr kan endast en vinna och denna gång blev det Mikaela som skulle göra en banankaka! Stort grattis! Maila din adress till Ekoblogg så förmedlar jag den vidare till Theobroma Tastings!

Här har ni möjlighet att njuta av alla recept;

Postat av: Sara Si

Att-inte-krångla-till-det: Väljer jag en god frukt tex. päron eller apelsin som jag skalar och skär i bitar. Sen skulle jag hacka chokladen i lagom stora bitar och strö över frukten.. Sen in i ugnen så det får gosa till sig :) En het och syrlig efterrätt.. som även kan vara passande till thekoppen!

ida
jag skulle göra leilas helt ljuvliga chokladkolapaj

Chokladmördeg:
75 g kallt smör
2 dl vetemjöl
2 msk florsocker
1 msk kakao
1 ekologisk äggula
1 msk kallt vatten

Fyllning:
2 dl strösocker
1 dl vatten
100 ml, (2 tuber) glykos
450 g Vintage Plantations 75% Peanuts.
2 dl vispgrädde

1. Nyp ihop tärnat kallt smör med vetemjöl, florsocker och kakao.

2. Tillsätt ägg och arbeta samman tills degen precis går ihop. Knåda inte. Tillsätt vattnet.

3. Plasta degen och låt den vila i kylen i minst 30 minuter.

4. Sätt ugnen på 175 grader.

5. Kavla ut degen och klä en räfflad pajform, 24 cm i diameter med degen. Nagga mördegen med en gaffel och täck kanten med aluminiumfolie för att förhindra den från att sjunka ner under gräddningen. Tryck fast aluminiumfolien så den inte bara ligger löst ovanpå.

6. Förbaka pajskalet i mitten av ugnen i cirka 10 minuter. Låt svalna.

7. Fyllning: Hacka den mörka chokladen riktigt fint.

8. Smält chokladen och grädden i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten).

9. Koka upp strösocker, vatten och glykos under cirka 6 minuter i en stor kastrull.

10. Blanda ner chokladgrädden i sockerlagen och fortsätt koka under konstant omrörning med en visp tills smeten tjocknar och känns trög, 10, max 15 minuter.

11. Häll kolan i pajskalet och låt kallna samt stelna i kylen.

12. Servera pajen med lättvispad grädde.

T

chokladkaka/kladdkaka.
4 ägg
2dl socker
2 1/2dl mjöl
250g Organic Meltdown Mörk Choklad 71% Kanel och Chili
200g smör
1 tsk bakpulver

smält smör och chokladen. Vispa ägg och socker. Blanda i smörchokladblandningen, tillsätt vetemjöl och bakpulver och häll i smör och bröad form.
In i ugn i 225 grader i 15 min.

Kakan blir godast dagen efter då den fått stå en natt i kylskåp.

Carola

4 dl vetemjöl
1 3/4 dl socker
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
175 g mörk eller ljus choklad efter smak
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl olja



Sätt ugnen på 175°C. Blanda samman mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao. Rör om och blanda väl. Vispa ihop ägg, mjölk och olja i ca 1 min med elvisp. Rör ner äggvispet i mjölblandningen. Rör till en jämn smet. Fördela smeten i en smord muffinsplåt eller i pappersformar för Amerikanska muffins. Fyll dem lite mer än hälften. Ställ på stora chokladbitar på högkant och tryck ner dem lite, lite försiktigt så att inte all choklad hamnar i botten utan i mitten när muffinsarna gräddas (det sjunker ner). Grädda 20-25 min i mitten av ugnen, om du använder små muffinsformar ca 15 min.

Mikaela

Banankaka

75 g smör
2 1/2 dl socker
2 msk mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mogna bananer
100 g blockchoklad
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat

Gör så här
Smält fettet i en kastrull. Låt svalna.
Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna.

Mosa bananerna och blanda ner detta i smeten. Hacka blockchokladen. Blanda ihop mjöl, blockchoklad och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa till sist
vitorna till hårt skum och vänd ner dem.

Häll blandningen i väl smord, bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i 30-40 minuter, 175°C. Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig.

Åh, den är såååå god!

Cathrine

Choklad Tårta.

Ca: 10 bitar.

200 g smör
200 g Askinosie San Jose Del Tambo 70%
4 st ägg
2dl Råsocker
2½ dl Dinkelmjöl
1 tsk Bakpulver

Servering:

Florsocker på kakan
Vispgrädde att ha på sidan om eller på tårtan.
Bär av valfri sort.

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 225 grader. Kläm bakplåttspapper i botten på en 24 cm form med löstagbara kanter.
2. Smält smöret och chokladen och låt blandningen svalna.
3. vispa ägg och socker pösigt, blanda mjöl och bakpulver i en annan skål.
4. Blanda ägg vispet först med den avsvalnande chokladblandningen och sedan försiktigt med mjölet.
5. Häll smeten i formen och i nedre delen av ugnen 12-15 min. Obs kakan ska fortfarande vara lös i mitten. Den stelnar sen när den kallnat, den blir bäst om man gör den dagen före.
6. Lägg upp kakan och dekorera med grädde och bär.

Den är så god så när man äter den så har man kommit till himlen:D


malin

Min första tanke var att välja Vintage Plantations 65% Cocoanibs, jag älskar mörk choklad med cocoanibs. Sen såg jag Vintage Plantations 75% Peanuts, och det lät ju helt fantastiskt. Eftersom jag är vegan, så är mörk choklad en självklarhet, och det utesluter också mycket bakande med chokladen. Så jag skulle välja att avnjuta den på godaste, enklaste vis - bruten i lagoma munsbitar, till en stor mugg rooiboste med en skvätt havregrädde i. Där kan man tala om smaker som gifter sig! Mums!


Ett stort och glatt tack till Theobroma Tastings för ett gott samarbete - denna gång i den dubbla bemärkelsen! ;)



 


Kommentarer
Postat av: S

Hm, banankaka... jag vet inte det jag... ;/

2009-05-25 @ 12:59:35
Postat av: Mikaela

Åh, tack så mycket! Nu blev jag verkligen jätteglad!

Jag mejlar min adress på en endaste gång.

2009-05-25 @ 15:23:35
URL: http://www.mikaelastigsdotter.blogspot.com
Postat av: lisa

Mums vilka goda recepet!

Måste göra något utav det där goda någon dag.

2009-05-25 @ 21:02:43
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

S: Ha, ha, jag tänkte på dig då jag publicerade detta! ;)



Mikalea: Härligt! :)



lisa: Det tycker jag! :)

2009-05-26 @ 06:32:37
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Anna

Men uj vad man blev sugen. Inte kan man väl ställa sig såhär dags och börja baka chokladtårta. Eller???

Ha en goood kväll!

2009-05-26 @ 21:43:46
URL: http://www.ekokul.se
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

Anna: Johodå, det går jättebra! Speciellt om man skickar lite till en viss ekobloggerska! ;)



Kram på dig!

2009-05-27 @ 09:22:10
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0