Ekologiska praliner

Jag har fått otaliga mail om de chokladpraliner jag skrev om tidigare som Johan kom hem med och som vi avnjöt i helgen med bror & fästmö. Jag har köpt dem på Två Fikon på Skolgatan här i Örnsköldsvik, men de kommer även att säljas på en del lokala julmarknader. De finns inte att köpa via webben så detta tips känns kanske mest relevant för våra lokala läsare? :)

Vår gratistidning, Tidningen 7, hade i fredagens utgåva ett reportage (på sid. 25 eller del 2 i pdf-utgåvan) av Nils Ågren om det holländska, inflyttade par som tillverkar pralinerna. De håller till i Docksta, samma lilla ort där Docksta Sko syr upp Bellio-tofflorna! Snacka om handlingskraftig eko-ort!
Jeltsje & Gerke Hofstra kommer från Heerenveen och föll naturen och de Norrlänska människorna. I köket på Villa Orrbacken tillverkas nu praliner för glatta livet. Utan konserveringsmedel och endast med färska råvaror, detta eftersom paret själva förespråkar ett ekologiskt leverne. Nu snackar vi stoora praliner som består av både mörk, ljus & vit choklad. Jeltsje försöker variera smakerna, gärna efter säsong, och exempel på smaksättningar kan vara russin, ingefära, kaffe, honung, körsbär i portvin, hjortron & lingon.

De är lätt de godaste praliner vi smakat och jag älskar den genuina känslan av att de tillverkas för hand i liten skala. Underbart!

Malin ♣

Kommentarer
Postat av: Lisa

åh de pralinerna ska jag köpa innan jul :D

2009-11-30 @ 14:18:48
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

lisa: Det tycker jag, de är verkligen supergoda!

2009-12-01 @ 10:05:50
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Ingrid Två Fikon

Vad glada vi blev, Jeltsje, Gerke och jag när vi läste det fina omdömmet ang chokladen. Ja jag är oerhört stolt att få äran att saluföra denna choklad.

Vi ses på Två Fikon, till dess; må så gott och hoppas att din upproriska mage lugnar ner sig.

Ingrid

2009-12-02 @ 18:06:01
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Ingrid Två Fikon: Vad roligt att du hittade hit! Tänkte jag skulle ge dig ett visitkort, såg att vi hade samma utförande på våra ;), men nu hittade du ju hit ändå! :)



Tack snälla, det börjar ge med sig nu med hjälp av stoppande kost och preparat så nu blickar vi framåt!



Lycka, hälsa & välgång!



Malin m fam

2009-12-03 @ 09:22:23
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Ingrid Två Fikon

Ät torrt svart te, det stoppar upp magfaran

Provade det när jag vari Syrien sist, 2 veckors diarré löstes med att käka torkat té samt sköljas ner med vatten, lovar att det funkar. Orkade stå på benen och vara social mellan te kurerna. Inte gott men va sjutton!!!!

Ha de gott, Ingrid

2009-12-05 @ 19:53:25
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Ingrid Två Fikon: Tack snälla för tipset! Nu gick det över i torsdags men detta sparas i min huskursbok för framtida bruk, älskar sådana här tips!



Lycka, hälsa & välgång!



Malin

2009-12-07 @ 05:39:05
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0