Angående m-koppsanvändande

Igår satt vi och pratade lite jag och Johan och vi räknade ut att jag redan i livet köpt bindor för ca. 20 000 :-. Om jag behöver det i ca. 20 år till (är då 48 år så det är väl ett ganska rimligt antagande) och skulle fortsätta använda de eko-bindor jag haft hittills så skulle jag måsta punga ut med ca. 25 000 :- till. Då är detta enbart baserat på nuvarande pris och endast den ekonomiska aspekten av det hela. Ser man då på det ur miljövinningssynpunkt är det ingen snack; bort med engångs-mensskydd och fram för m-koppar och fler återvinningsbara alternativ!

Läs mer på m-kopp.se!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej !

Först och främst, grattis till en bra blogg. Bra info, och härliga vardagskildringar. Blir lite avundsjuk, själv började jag jobba när min dotter var fem manader (bor i Spanien). Nu till min fraga: jag har länge sneglat pa olika "koppar", men det enda jag tycker verkar lite osäker är själva bytet, spiller man och gar det att använda pa jobbet där det inte finns handfat inne pa själva toaletten ? Jag kan se minen pa vissa av mina "känsligare" kolleger om de skulle komma pa mig att rengöra min kopp ! Ha det bäst !

/ Jenny

2009-10-08 @ 10:52:34
URL: http://mamagoeseco.blogspot.com
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

Jenny: Tack rara för ditt beröm! :D



Man häller ju ut innehåller i toaletten men ska ju skölja av den innan man sätter tillbaka den. Det stod att man kunde ha med sig en flaska med rent vatten och skölja den med det ovanför toaletten. Fyller du den innan du går in på toaletten har du ju vatten så du klarar dig. Man tömmer den ca. var 4e till var 8e timme.

Är man nog så spiller man inte, man tar ju först ut den på ena sidan och sedan försiktigt på den andra medan man sitter på toan och tömmer den sedan.

Hör av dig igen om du inte känner dig klokare av detta! :)



Sköt om dig!



Kramalin

2009-10-08 @ 11:33:45
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Jenny

Tack Malin för goda tips. Jag tror att det bästa är att testa en, säkert att övning ger färdighet. Jag har ocksa sneglat pa tygbindor, tänkte att eftersom dottern använder tygblöjor sa kan väl mamma använda tygbindor, men igen, jobbsituationen gör att det känns väldigt obekvämt !

Ha en bra helg !

2009-10-08 @ 12:13:09
URL: http://mamagoeseco.blogspot.com
Postat av: Pernille

Om koppar och tygbindor...

Jag använder menskopp sen ett år tillbaka (fattar inte att jag inte hade hittat den tidigare!) och jag har ganska riklig mens. På dag 2 är den som rikligast och då behöver jag tömma koppen under dagen. Annars behöver jag inte tömma på jobbet utan gör det strax när jag kommer hem. Och så har jag snygga trosskydd i tyg (från Procraftination) för säkerhets skull om utifall att..



I princip behöver du inte lämna toabåset för att rengöra koppen när du tömt den utan det går bra att torka av den med lämplig våtservett utanpå (eventuellt ta med (engångs)tvättlapp och blöta ner innan toalettbesöket?) om du bara ser till att rengöra den ordentligt vid nästa tömning.



Och bra (men inte så miljövänligt tyvärr) tips: Lägg lite papper i toaletten innan du tömmer, annars lägger sig blodet på botten och nästa kollega kommer att se det....



När det gäller tygbindor och transport av använda sådana finns det s k "wetbags" att köpa lite varstans på nätet eller man kan sy en själv. Liten vattentät väska att förvara i tills man kommer hem helt enkelt.

2009-10-08 @ 12:43:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0