Inte för att det hör hit...

Ett friskhetstecken hos mig antar jag är att jag numer tillåter mig att känna irritation över vissa saker igen. ;) Jag har skrivit insändare till tidningar, debatterat på opinionssidor och nu gjort två saker;

1) Mailat ICA och ifrågasatt hur i h-vete de kan tycka att sin nya reklam med praktikanten Jerry känns etiskt försvarbar??? Jag är sååå nära att anmäla de till Diskrimineringsombudsmannen. Tänk att det finns de som skrattar åt sådant! Återkommer då svar erhållits, men det skulle tydligen dröja enligt hemsidan...

Dagens Media tycker till och delar min åsikt medan teaterchefen Kjell Stjernholm tycker annorlunda.

Vad tycker du?

2) Mailat Milda och bett att få veta vad i deras ekologiska MARGARIN som är så ekologiskt att det får KRAV-märkas. Återkommer då svar erhållits. Bifogade denna bild i mailet, tror inte de uppskattar det! :)



Update: Glömde skriva att jag även har mailat KRAV för att höra hur de tänkte!


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag tycker att det är de om KRAV-certifierar som ska få frågan i första hand, inte Mildas konsumentkontakt...

2009-10-22 @ 11:13:29
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

Sara: Ja, jag har mailat dem också!

2009-10-22 @ 11:19:48
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: anna

Angående Jerry i Ica-reklamen. Jag håller inte alls med, tycker den är skön och gör upp med fördomar snarare än diskriminerar. Hur menar du att den inte är etiskt försvarbar?

2009-10-22 @ 12:18:47
URL: http://aleryd.wordpress.com
Postat av: Varkenoch

Vad jag förstått så har KRAV fått släppa väldigt mycket på sina gamla rutiner, i och med att trycket på dem blivit för stort, så nu kan företagen själva välja att sätta sina produkter som KRAV tills KRAV granskat dem och motsätter sig det. Det var iaf vad en KRAV-representant sa i TV för några månader sedan, men jag hoppas att jag fattat fel för det känns väldigt märkligt.

2009-10-22 @ 13:55:36
URL: http://varkenocheller.blogspot.com/
Postat av: Maria

Håller inte heller med om ICA-reklamen. Tycker det är toppen att personer med funktionsnedsättning får synas på TV. Tycker det är jätteviktigt att visa att även personer med Downs Syndrom kan ha ett jobb som vem som helst och välkomnas in i samhället och få känna att de bidrar.



Tycker frågan är större än att fördomsfulla människor kanske skrattar åt honom. Jag tycker reklamen är rolig och Jerrys karaktär fantastiskt, jag skrattar MED honom.



Hur tycker du ICA skulle ha utformat reklamen istället?

2009-10-22 @ 13:58:16
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

anna & Maria: Jag menar självfallet inte att en person med funktionshinder/nedsättning inte kan få synas i TV, men varför måste man göra en grej av det? Varför måste Jerry få epitetet praktikant, kunde han inte vara en vanlig anställd? Och varför ska han göra narr av Ulf? Maria, det ICA kunde gjort för att utforma reklamen annorlunda är att bara låta Jerry komma in som en i gänget. Men vad härligt att höra hur fler tänker, vi sjuklingar har suttit isolerade här och missat andras åsikter kring detta. :) TACK

2009-10-22 @ 14:33:16
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

Varkenoch: Menar du det? I såfall är det ju rent vansinnigt! Blir spännande att se vad alla inblandade parter svarar!

2009-10-22 @ 14:36:36
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: anna

Ok, jag fattar hur du tänker. Fast jag tycker nog att det är bra att de uppmärksammar de fördomar som väldigt många faktiskt har i verkligheten. Att man "gör narr av" Ulf när han pratar med Jerry som till ett barn tycker jag är ett roligt och smart sätt att visa att folk ofta underskattar personer med psykiska funktionshinder. Förhoppningsvis blir väl Jerry mer av en i gänget framöver :-)



Att han är praktikant och inte vanlig anställd kan man ju tycka vad man vill om, men om nu ica har ett verkligt projekt med praktikanter så är det väl ett sätt att knyta an till det.

2009-10-22 @ 15:48:53
URL: http://aleryd.wordpress.com
Postat av: Nadia

Jag ser fram emot de båda svaren som jag hoppas du kommer att få!!! Jag har inte sett mer än det första reklaminslaget med "plaktikanten", och jag visste inte hur jag skulle tackla det. Jag förstod att de ville visa på att det finns fördommar, hos dem man minst anar, gentemot människor med funktionshinder och hur knäppt det är. Men jag funderade också på hur detta kunde tolkas fel och bli negativt för de funktionshindrade... och jag undrade hur de fått det förankrat - om de pratat med riksförbund mm...

2009-10-22 @ 20:16:20
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

anna: Du har kanske rätt, jag vet inte. Men det var intressant att höra hur de som tänkte annorlunda i denna fråga tyckte! :) Det tackar jag för!



Nadia: Jag lovar att de kommer så fort jag får dem, Intressant fundering kring riksförbunden...

2009-10-23 @ 10:05:16
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0