Lite järn-tips

I fredags fick vi lite matnyttiga tips från dietisten om hur man kan optimera järnupptaget. Det som var nytt för oss var att vitkål är C-vitaminrikt, det hade jag i ärlighetens namn ingen aning om. Det är ju bra att äta C-vitamin till varje måltid eftersom det främjar järnupptaget och dämpar dem hämmande effekt som kalcium har.

Vi lärde oss också att om man bakar eget bröd är det bra med långjäsningen eftersom det minskar fytaterna. Fytater finns i t.ex. fullkorn och hämmar järnupptaget.

Sist men inte minst så måste någon syra tillsättas i järngrytan för att den ska avge järn. Exempel på detta kan vara t.ex. krossade tomare, tomatpuré eller en gnutta vinäger. Hittills har vi använt vinäger eftersom vi inte alltid har tomat i den mat Leon får och det går hur bra som helst.

Nedanstående livsmedel är väldigt rika på järn;

¤ Bönor, ärtor, linser

¤ Osvavlade, torkade aprikoser

¤ Blåbär

¤ Gröna grönsaker såsom grönkål, gröna ärtor, spenat, broccoli, brysselkål och sockerärtor

¤ Nötter, mandel, valnötter, hasselnötter, sötmandel och cashewnötter

¤ Fullkornsprodukter, t.ex. havregryn, bröd

Sen var det lite kul att vi kunde tillföra något eftersom hon aldrig hört talas om chiamjöl

Innehållsförteckning

Näringsdeklaration per 100 g:

Protein - 20 g
Fett totalt - 18,5 g
Mättat fett - 2 g
Enkelomättat - 1,3 g
Fleromättat - 15,2 g
Omega-6 - 3,7 g
Omega-3 - 11,3 g

Kolhydrater:
Smältbar - 12 grs
Socker totalt - 0,120

Kostfiber:
Totalt - 35,2 g
Löslig - 4,1 g
Olöslig - 31,1 g
Sodium - 13,6 mg
Potassium - 690 mg
Kalcium - 700 mg
Järn - 9,4 mg
Fosfor - 712 mg
Magnesium - 350 mg
Zink - 6,8 mg
Niacin - 4,1 mg
Koppar - 2,24 mg

Som ni ser är det väldigt rikt på järn. Utvinns ur ett sydamerikanskt sädesslag som är släkt med salvian. Av fröna mals ett mjöl som är rikt på omega 3, antioxidanter, mineraler och protein. Passar utmärkt att äta som kostillskott till fil, yoghurt, eller juice. 2 tsk täcker dagsbehovet av omega-3. Sägs bl.a. kunna minska sötsuget, öka energin och stärka naglarna.



Vi köper såklart chiamjölet på Grön Gåva!

 


Kommentarer
Postat av: Malin

Hejsan. Jag har kanske en konstig fråga, men ville höra hur du tänker om influensavaccination. Jag vet att ni inte vaccinerar er. Jag jobbar på en neonatalavdelning och hade inte tänkt att vaccinera mig, men det är en stark rekommendation från mitt jobb att göra det. Jag vill ju inte riskera att smitta ett litet barn. Usch det är svårt att avgöra.

2009-09-07 @ 11:26:50
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

Malin: Inga frågor är konstiga eller knasiga.Gällande vaccinet så kan jag väl säga att det till mångt och mycket är PGA att Leon är prematur som vi avstår vaccinering; han har klarat sig nästan ofattbart bra (ingen som helst prematurmedicinering, kuvöser, cpap el sjukdomar) och därför vill vi inte riskera hans fantastiska välmående med det giftet som Pandermix är i mina ögon. Jag står fast vid att detta är en upphaussning utan dess like för att läkemedelstillverkare ska tjäna storkovan och att skrämma folk till hysterisk massvaccinering is the way. Jag förstår att du oroar dig som har att göra med små, och i vissa fall sjuka, barn, och jag ska inte säga att jag med säkerhet vet vad jag gjort om jag varit i dina kläder. Vi har börjat ta immunstärkande och virushämmande homeopatmedel nu, hur ställer ni du till det? Du är varmt välkommen att maila, adress el möjlighet finns under profilbilden. Lycka till i ditt beslut! Kramalin



2009-09-08 @ 08:50:13
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0