Du skämta mig aprillo!

 

Ni var ju ett par läsare som faktiskt undrade över mina så kallade solglasögon i torsdags men jag tror inte någon av er tänkte på att det faktiskt var 1 april då och att jag faktiskt lurade er!!! ;)

"Glasögonen" är inte ekologiska och inte tillverkade i Mater-Bi. De är dock tillverkade i "ofarlig plast" och ska kunna förbättra synen. Elisabeth på Grön Gåva hade precis fått in dessa innan påsk så jag var tvungen att köpa hem ett par så att vi kan testa då både jag och Johan har glasögon!

 Ögontränaren är ett naturligt alternativ till glasögon och med regelbunden användning ska exempelvis starr kunna bli bättre, kortsynthet/långsynthet och skelning kunna botas. Överansträngning, dubbelseende och andra ålderförändringar ska kunna åtgärdas och allt detta genom användning max 20 min/dag.

Det är dock viktigt att påpeka att glasögonen inte får användas som solglasögon då de inte på något sätt skyddar mot UVA-strålar. Det var endast ett aprilskämt från min sida!!!

Enklast är att använda ögontränaren då man ser på TV eller sitter vid dataskärmen. Se också till att det omgivande ljuset är tillfredsställande då viss del av ljuset går förlorat genom de små hålen.
I den medföljande foldern finns förslag på tre anpassade övningar man kan göra för att ytterligare stärka ögat. De fungerar så att de släpper igenom ljus genom en mängd små hål i plastglaset. Genom att göra det tränas samordningen mellan ögonen och syncentrumet i hjärnan. Ge ögat tid att inrätta sig efter hålens effekt då det kan verka distraherande i början, men efter bara några minuter slutar hjärnan att märka utrymmet mellan hålen och uppmärksammar istället det som syns genom hålen. När man sätter på sig ögontränaren ser man klarare på alla avstånd med detsamma då de små hålen ger så gott som oändligt skärpedjup. Många som inte ser tydligt utan glasögon eller linser överraskas av att de direkt kan ser klarare med hålglasögonen. Och det stämmer verkligen för Johan har den moderna varianten av Trocadero-bottnar och ser aldrig något utan sina glasögon men med dessa pinhole-glasses ser han bokstavligen glasklart!

Bild lånad härifrån.

275 :- kostar de och det är det faktiskt värt att testa före man köper nya glasögon för minst 10 gånger den summan. Finns på Grön Gåva.
Vi återkommer såklart mer framöver då vi vet hur de fungerar och om de faktiskt gör det.

Malin ♣

 


Kommentarer
Postat av: Nadia

Nä jag hade inte koll på att det var 1a april..... :/ Coola glasögon! Vilken grej!

2010-04-06 @ 21:14:51
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Nadia: Ja, det ska bli otroligt spännande att se!

2010-04-07 @ 06:03:34
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0