Hemmagjord, nästan ekologisk, varmchoklad-dryck!

I fredags då Leon & jag hälsade på älskade Pucca-syster i Umeå fick jag smaka ljuvligt god varm choklad som en vän till henne gjort och gett henne i julklapp! Bra mycket godare än de pulvervarianter som säljs som jag aldrig varit något fan av...

Hur trevligt ser det inte ut? :)



Bild lånad härifrån.

Begreppet kopp är upp till var och en att använda, se bara till att ni använder samma storlek på koppen genom hela receptet. Speciellt till detta recept då mängden salt inte behöver ökas på utan endast är till för att förhöja smaken genom att framhäva kakaon mer.

För ca. 10 koppar behövs;

1 kopp skummjölkspulver (det finns ekologiskt sådant men jag har inte hittat det i dagligvaruhandeln, men t.ex. glass- eller chokladtillverkare som producerar eko-produkter använder ekologiskt skummjölkspulver så det borde finnas...jag vill hitta!)
1 kopp osötad kakao *
1 kopp strösocker *
½ tsk. salt *
½ kopp hackad choklad av fin kvalitét med minst 70 % kakaohalt *
½ kopp krossade mintgodisar * (Sockerbageriet har en fantastiskt god som ser ut så här! Köps med fördel hos Malvalin!)

Varva ingredienserna i den ordning de anges i receptet, gör fler än ett varv om du vill. Sätt ett tätt förslutande lock på och gör en vacker etikett och vips så har du finaste presenten att ge till någon du tycker om eller behålla själv! :P Man doserar sedan ½ dl. pulver med 1 dl. kokhett vatten. Och ja, man måste blanda om allt innan första gången man ska smaka av det men tills dess är det ju vackert om det är randigt tycker jag! :)

Malin ♣

 


Kommentarer
Postat av: Edun

Vilken fin gåbortpresent!

2010-04-29 @ 08:59:08
Postat av: Lisa

så fin present och så gott! :) men svårt att veta hur mycket man ska ta för en kopp, men hemgjord choklad är ju det godaste!

2010-04-29 @ 12:17:57
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Ekonördarna på Lyckobacken - fd. Ekoblogg

Edun: Ja visst är det? :)



Lisa: Men det står ju ovan i receptet! Använd samma sorts kopp genom hela receptet...och då du ska dosera så tar du ½ dl. pulver och 1 dl. kokande vatten. :P

2010-05-02 @ 09:37:23
URL: http://www.lyckobacken.se
Postat av: Annas chokladvän

Det är inte mitt eget recept som du förstår, men roligt att du tyckte det var gott och en fin gåva! Brukar läsa din blogg, du är en förebild. Även fast jag aldrig kommer bli lika bra som du :)



/Annika

2010-05-15 @ 22:28:14
Postat av: Ekonördarna på Lyckobacken - fd. Ekoblogg

Annas chokladvän: Tack snälla, oj så glad jag blir! :D Och du vet att alla bäckar små räknas, det räcker om man gör en förändring för att det ska göra skillnad i det stora! :) Hälsa min fina Pucca-syster!



Kramar Malin

2010-05-17 @ 06:04:02
URL: http://www.lyckobacken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0