En miljöomtänksam guld - och silversmed!

Det kom en present med posten för ett par dagar sedan från guldsmeden Johanna E. Fagerstedt som har ateljé i gama sockerbruket i Lidköping och på webben. En alldeles otroligt vacker ring som sitter som en smäck på handen;


 

 

 

 

Jag älskar den!!!


Johanna vill kunna erbjuda ett alternativ till de massproducerade smycken som tillverkas under extremt dåliga förhållanden i låglöneländer. Hon gillar heller inte slit och släng-mentalitetn och därför vill hon hellre göra tidlösa smycken som är bestående än trendiga som riskerar att snabbt förkastas.
Miljöfrågor är något som ligger henne varmt om hjärtat och hon försöker därför att inte använda starka kemikalier och gifter som är vanliga inom guldsmedsbranchen, utan i stället hitta miljövänliga alternativ.

Johanna är en av få guld- och silversmeder som arbetar med ekologiskt guld- och silver och har med sin digra erfarenhet erfarit resultaten av att arbeta med både konventionella- och ekologiska material.
Redan nu kan hennes green gold-smycken beställas och eko-silversmycken kommer senare i vår, så då kommer bl.a. den fina ring jag fick att säljas till fler eko-intresserade runtom i landet!
Guldet kommer från Green Gold Corporation i Colombia där det utvinns helt fritt från farliga gifter såsom cyanid & kvicksilver som annars är vanligt i framställningen vid konventionellt guld. Detta gör att det färdiga guldet är rent och giftfritt och att de arbetare som jobbat med det mår bra och slipper sjukdomar relaterade till arbetet.
Guldvaskarna är vanliga bybor i regnskogen som vaskar fram guldet ur floden och säljer det sedan till Green Gold Corporation som betalar ett högre pris än de skulle ha fått på den vanliga marknaden. Detta bidrar till att de ges möjlighet höja sin levnadsstandard och frestas därför inte att sälja sin mark till storföretag som skövlar regnskogen. Som grädde på moset erbjuder Johanna även diamanter från småskaliga gruvor med bra villkor för arbetarna, inga "blood diamonds" alltså. :)

Hos Johanna kan man få hjälp med alltifrån till att omarbeta sitt gamla guld till att hitta nya favoriter bland hennes egen-designade kollektioner.

Gammalt, omarbetat guld;

 

 

 

Bilder lånade härifrån.

Från hennes nya, miljösnälla kollektioner;


 

Kollektionen Flow.

 

Kollektionen Leaf.



Halsband Hjärtan på tråd.



Örhängen Snödroppe.

 

Halssmycke Blomster.

 

Silverringar Totoro.

 

Hänge Kokong med fårull.

Bilder lånade härifrån.

Det finns även en kollektion för herrar med bl.a. manschettknappar och sedelklämmor.

 

Bilder lånade härifrån.

Johanna håller dessutom på att experimentera med avgjutningar av riktiga växter då hon inspieras väldigt av det organiska i naturen runtom oss, sin kärlek till naturen, stämningar i passande filmer och möten mellan människor.

 

Halsband Kotte & Brosch Succulent.

Bilder lånade härifrån.

Visst är hon otroligt duktig? :D Man häpnar! Smyckena är verkligen välgjorda och väldigt detaljrika jag tycker hon lyckats fantastiskt bra med sin idé om att skapa tidlösa smycken som bäraren vill använda länge, för hur ska man kunna vara utan dessa? Det man funderar kring är att hon, som ensam företagare, lyckas skapa lika vackra och tjusiga smycken som "stora & kända" smyckesdesigners och lyckas hålla samma priser som t.ex. giganterna inom området Efva Attling och Thomas Sabo - trots att Johanna värnar om miljön och de material hon använder! Där ser man vad mycket vi kunder betalar för namnet på den som designat eftersom deras silver är mer än hälften så dyrt men långt mer än dubbelt så farligt och giftigt. Med andra ord finns inga ursäkter till att INTE köpa av Johanna då man vill ge någon ett vackert minne för livet och känner att smycken är det man eftersöker!

Tack snälla, rara Johanna för min fantastiskt fina ring med det otroligt passande namnet för en anime-nörd som mig! ;) Jag kommer att bära den jämt, jämt då den verkligen är så 'jag'! Mjuk & len men ändå rejäl med tyngd i. Och trots detta är den otroligt lättburen och känns inte klumpig att ha på fingret.

Klicka in er på Johannas hemsida för det finns en massa fler fina bilder på hennes tjusiga alster som jag inte visat! Johannas länk hittar ni här i inlägget (alla kursiva ord) samt i vänsterspalten under rubriken Miljösnällt bling-bling!

Malin ♣

PS. Läs också vad Ekomamman skriver om hur guld framställs! Usch! DS.


Kommentarer
Postat av: Beatrice

Det här gillar jag men... jag skulle helst se att man bara använde återanvänt material då själva brytningen fördärvar naturen. Man skövlar stora arealer för att utvinna lite-lite guld och det är inte alltid lätt att återskapa det naturen skapat under många hundra år. Jag talar inte bara om kemikalier som bl.a förstör vattendragen utan även om raserandet. Att det i det här sammanhanget inte används farliga kemikalier får ses som ett plus i sammanhanget. Jag bestämde mig för en tid sedan för att inte köpa smycken av "nytt" guld i framtiden (de få gånger de köps) utan att använda återanvänt gammalt guld.



Smyckena Johanna gjort är jättefina och ringen verkar passa dig perfekt =)

2010-04-20 @ 09:51:49
Postat av: ..:Sarah:..

gu vilka fina !

den du har på dig speciellt... passar dig perfekt :) KRAM

2010-04-20 @ 09:58:29
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: Edun

Ullkokongen tycker jag speciellt mycket om och jättefin ring!

2010-04-20 @ 19:35:06
Postat av: Johanna

Tack för allt fint beröm!

Till Beatrice: Du har så rätt, men det "ekologiska" guldet jag använder är vaskat ur en flod så ingen åverkan har gjorts på naturen.

2010-04-20 @ 21:56:47
URL: http://www.johannae.se
Postat av: Beatrice

Tack Johanna för info. Det gör det hela klart mycket bättre =)

2010-04-20 @ 22:11:50
Postat av: Ekonördarna på Lyckobacken - fd. Ekoblogg

Beatrice: Precis som Johanna skrev och även jag i inlägget så vaskas guldet fram fritt ur en flod, det var en av de saker jag föll för då jag gjorde detta inlägg. Det lät ju så himla naturligt! :)



Och ja, jag tycker också den passar mig, är så himla "jag"! :D



..:Sarah:..: Ja, jag tycker det med! Superfin! :D



KRAMALIN



Edun: Ja, den var verkligen jättekul! Roligt att stoppa nåt mjuk innuti något hårt, kontrasten är onekligen tilltalande!



Johanna: Tack för att du tog dig tid att svara! :)

2010-04-21 @ 05:26:36
URL: http://www.lyckobacken.se
Postat av: Beatrice

Sorry Malin!



Nu har jag dåligt samvete för att jag missade några rader i ditt inlägg. Det verkar på inlägget som jag är en riktig gnällspik men riktigt så är det inte. Däremot vill jag agera miljöriktigt, precis som du.



Sorry igen.

2010-04-21 @ 09:11:21
Postat av: Ekonördarna på Lyckobacken - fd. Ekoblogg

Beatrice: Men vännen, inte gör det något! Tolkar det inte alls så och du verkar inte vara någon gnällspik! :D Det är ju jättebra att man ifrågasätter om man tycker/tänker/tror att något är fel! :)



Kramalin

2010-04-22 @ 05:23:03
URL: http://www.lyckobacken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0