Såg att receptet på semlorna efter

360cf913a91b93754b6e18265d7876e6.png

Såg att receptet på semlorna efterfrågades, så håll till godo; 16 st. dinkelsemlor! 100 gr smör * smälts och sedan hälls 3 dl. havremjölk * i det. Ljumma till 37 grader. Smula ner 1 pkt. jäst i en degbunke. Tillsätt lite degspad så att jästen löses upp. Tillsätt sedan resten av spadet, 0,5 tsk. salt *, 0,5 dl. råsocker *, 1 brk. creme fraiche * och 1 ägg. Arbeta väl så att allt blandas. Blanda sedan ner 1 tsk. hjorthornssalt och 10 dl. siktat dinkel * efter hand och arbeta till en blank och smidig deg. Låt jäsa 30 min. övertäckt i bunken. Ta sedan upp degen på mjölad yta och arbeta den ytterligare. Tillsätt ev. mer mjöl. Forma en längd och dela den i 16 delar. Forma varje bit till en rund bulle och lägg på bakplåtspappersklädda plåtar. Jäs 45 min. övertäckt. Pensla med ägg och grädda i mitten av ugnen i 8 min. i 250 grader C. Låt bullarna kallna. Skar av lock och gröp ur inkråmet med en gaffel. Spara i en skål. Då jag är lat brukar jag använda färdig mandelmassa som jag river med inkråmet. Då jag inte är lat brukar jag blanda två delar skållad, hackad mandel * i mixern tillsammans med en del råsocker *. Detta mixar jag till en grynig massa som jag sedan späder med havremjölk * till "mandelmasse-konsistens". Detta mosas med inkråmet med gaffel och späds med lite ovispad vispgrädde * till en lagom krämig fyllning. Fyll semmelbullarna och vispa sedan grädde. 1 tsk. florsocker * på 1 dl. grädde ger fyllig smak. Toppa semlorna med grädden och lägg på locken. Pudra florsocker * över och ät & njuuut! :P


Kommentarer
Postat av: Anna

Tusen tack! Det här ska helt klart testas imorgon. Jag har aldrig bakat semlor på dinkelmjöl så det ska bli spännande att se hur det blir...

2010-02-06 @ 15:11:45
Postat av: vintageRetroPrinsessa



Semlor som är så gott :)

vi mumsade ett gäng ekologska nu i kväll :)



ha en kanon helg

2010-02-06 @ 19:16:26
URL: http://bambii.blogg.se/
Postat av: Anna

Semlorna blev superbra! Vilket toppenrecept!=)

2010-02-07 @ 17:28:41
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Anna: Åh vad kul! Spännande att höra vad du tycker!



vintageRetroPrinsess: Ja, det är supersmaskigt! Godast då man gör de själv!



Anna: Åh vad kul! Ja, de misslyckas aldrig! :)

2010-02-07 @ 21:05:53
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0