Orkidéer är ömtåliga. De ska ha jä

0-6f3c86e8ae16df919ff2700e5ae5d362.png

Orkidéer är ömtåliga. De ska ha jämn temperatur och stå lagom ljust till men inte i direkt solljus. Om en blomstängel vissnar ska den stå kvar (brun & torr) eller klippas av vid tredje ögat nerifrån. De ska vattnas max en gång i veckan och då ett snapsglas. Sägs det. Detta är de råd jag fått genom åren då jag inhandlat orkidéer och som jag struntar fullkomligt i! ;) Då vi flyttade in i slutet av maj köpte jag 5 orkidéer på Kvantum för 79 :-, 2 till sovrummet & 3 till vardagsrummet. I somras stod de 3 i vardagsrummet i direkt solljus från morgon till kväll och de i sovrummet råkar ut för min en timmes morgonvädring varje dag (med stängd dörr) om det så är -4 grader eller -26 grader. Jag vattnar de då jag vattnar mina andra blommor, var 3e eller var 4e dag vintertid & varje eller varannan dag sommartid. Jag vattnar rätt rejält och häller inte bort överflödigt vatten ur ytterkrukan utan låter det avdunstna. Så fort en stängel tappat sin sista blomma klipps den av allra längst ner. Samtliga av mina 5 blommar om igen & igen med låna, kraftiga stänglar och många blommor, som den på bilden ovan. Rötterna är fingertjocka och slingrar i väg långt utanför krukorna. Visst är den fin? De andra ser likadana ut! :D


Kommentarer
Postat av: Nadia

Ha ha! Jag känner igen mig! När Mandus föddes fick jag en dyr präktig orkidé av min gamla farmor somhar så ont om pengar... jisses... jag bad henne att köpa något billigare men hon vägrade. Orkidé skulle de va! Jag skötte den precis som det stod beskrivet och inom kort hade den ruttnat ihop och dött... Sen fick jag ta hand om min pappas orkidé när han flyttade och har sedan fått två till i present. En blev angripen av löss kort efter att denhamnat hos oss och gick inte att rädda. Hade nog lössen med sig... MEnd e andra tvåorkideérna sköter jag ganska likt så som du beskriver att du gör med dina - och de blommar om och om och om igen!!!Med massor med blommor! Jag har dem i genomskinliga glas krukor. Har du det?

2010-01-03 @ 20:12:55
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Nadia: Ja, du ser! Man ska nog inte översköta dem, då blir det knas!



Ja, jag har dem i genomskinliga glaskrukor! :)

2010-01-04 @ 06:08:30
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0