Ekologisk väldoft

Som ni vet sedan tidigare eldas mycket rökelse och tänds många eko-ljus här hemma, både vanliga små värmeljus, men såklart också doftljus!

Det allra ljuvligaste doftljus jag stött på är det jag fick hem från Enhus Organic! Oj, oj, oj! Helt fantastiskt!



Jag fick doften Lavender & Orange men det finns även Vanilla Bean. Det jag också uppskattade med detta ljus var att det inte luktade ljus då man släckte det. Förstår ni hur jag meanr? Den där fräna, svavel(?)lukten som annars uppstår och ligger kvar i rummet ett bra tag efter man blåst ut ljusen uppkom aldrig med dessa sojaljus. Och det gjorde att vi mer än gärna tände det i sovrummet när vi låg och läste innan sovdags. Luften kändes endast fräscht aromatisk efteråt. Andra plus var att det medföljande locket möjliggjorde att man kunde välja då man ville att det skulle dofta; jag lade alltid på locket då det inte var tänt för att det endast skulle lukta vid väl valda tillfällen, samt att det mjuka sojavaxet gjorde att det började dofta med en gång då man tände det. Med stearinljus tycker jag ofta det får vara tänt en lång stund innan stearinet är så varmt att doften frigörs.

Men om man tycker det känns knasigt att tända ljus sommartid, eller vill ha väldoft på ställen där man inte vill bruka eld?

Jo, man köper ekologisk aromaolja med en doftsten! Man kan även elda oljan i en aromalampa men då krävs värmeljus. Jag gillar dessa doftstenar, vi har t.ex. en i sovrummet, eftersom det doftar hela tiden utan ett ljus man måste hålla koll på eller som brinner ner och väldoften försvinner. Man skulle kanske kunna säga att doftstenarna är nutidens doftkrus?

Amuletten har fina eteriska oljor - varav några ekologiska. Jag har köpt bl.a. eukalyptus där som doftar friskt och fylligt av tung mintliknande doft. Perfekt att avnjuta vintertid då man (i alla fall jag) känner sig lugn och tillfreds. Där finns även ett 30-tal olika lampor att elda oljan i, allt beroende på vilken stil och smak man har, samt några doftstenar - i dess bokstavliga bemärkelse.
Grön Gåva har jag köpt en fin Lotusblomma-doftsten, men även där finns lite olika doftstenar och aromalampor att välja mellan. Elisabeth har både balanserade oljor, lugnande oljor och uppiggande oljor. Lavendeloljan, kanel (det har funnits ekologisk sådan förrut) och tallbarr är alla helt underbara! Blandar man kanel och apelsin eller bergamott och citron uppstår doftkombinationer som tar en till oanade höjder! Pepparmyntan är fräsch att ha inne i t.ex. ett badrum och tea tree-oljan använder jag i medicinskt bruk. Rosmarin har jag inte testat men tänker göra det nu i höst då doften från den sägs vara energigivande, det kan jag behöva! Blandar man kanel, apelsin och vaniljolja till jul så får man en bladning som passar ypperligt för högtiden och som doftar som en nybakt julkaka! :P 

Tänk på att välja en eterisk olja med riktiga råvaror, de s.k. doftoljorna består ofta av syntetiskt framställda aromer och ger inte samma hälsobringande effekt.

Malin ♣


Kommentarer
Postat av: Andy

Vill bara tipsa om en jättebra ecobutik som heter www.webbsmart.se Dom har tvättnötter, eteriska oljor, aromaprodukter mm

2010-10-25 @ 22:32:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0