Potatissoppa med två sorters potatis

Som ni vet vid det här laget så är ju soppa en stor favorit här hemma! Potatis, vet ni ju efter Johans inlägg, är ju också en höjdare och då man kombinerar dessa uppstår ljuvlig soppa!



Skala och grovhacka 2 stora sötpotatisar * och 4 mindre potatisar *. Bryn en gul lök * i lite olja * i en kastrull tillsammans med 2 finhackade vitlöksklyftor *. Häll i potatisen och strö över buljongpulver */smula ner en buljontärning. Häll på vatten så det täcker.

Koka ca. 10 min. tills potatisen är genommjuk och ta av från värmen. Mixa med stavmixer och msaka av med salt *, peppar *, torkad timjan * och chiliflakes. Späd med mer vatten tills soppan får en fin konsistens och värm upp igen.

 

Servera soppa med lite crème fraiche med salt * och finklippt, färsk timjan * och middagen är fixad!

 

Njuut - gärna tillsammans med ett gott knäckebröd * (detta bakat på dinkelsurdeg) med Bregott * på!

Malin ♣


Kommentarer
Postat av: Lisa

nomnom!

2010-06-23 @ 14:53:13
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Petra

Kunde inte kommentera föregående inlägg så jag skriver här istället. Jag har precis fått två pelargoner som heter drottning Ingrid, tror jag. De är rosa och skulle vara en "innesort", vi har dom i köksfönstret. Men jag undrar hur man ska sköta dem? Hur ofta vattna, gillar de skarp sol? Jag har noll koll.

Ser förresten mycket gott ut med soppan!

2010-06-23 @ 21:11:47
Postat av: Ekonördarna på Lyckobacken - fd. Ekoblogg

Lisa: :)



Petra: Åh så härligt! :) Du, jag gör inget speciellt med mina och de trivs som fisken i vattnet. Jag vattnar dem så fort de känns torra, varje dag nu då det är så soligt, och jag har hittills inte använt gödning, även om det finns speciell pelargonnäring att köpa. Våra står i soliga köksfönster och verkar då trivas...



Tack! Den är riktigt smarrig!

2010-06-24 @ 05:38:54
URL: http://www.lyckobacken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0