Sko dig både eko och reko!

I förrgår kom en fantastisk leverans till Lyckobacken! Jag & Johan fick inte mindre än tre otroligt fina par skor från Docksta Sko, 3 mil söder om Örnsköldsvik.



Jag fick ett par ekologiska ballerinas i svart och ett par ekologiska slippers i brunt medan Johan fick ett par ekologiska slippers i brunt. Det finns lite olika färger och modeller på de ekologiska slippers-modellerna och ballerinaskorna finns förutom svart även i brunt och rött
Precis som näbbkängorna som jag fick i vintras och bokstavligen bodde i så är dessa tillverkade av vegetabiliskt garvat (ekologiskt) läder från Tärnsjö garveri i Uppland, samma ställe som lädret i Bellio-tofflorna kommer från. Garvningen konserverar lädret så att det blir hållbart och inte ruttnar. Ekologiskt garvat läder är en tusenårig tradition där man traditionellt använde en blandning av salt och ekbark för att garva läder och processen kunde ta upp till ett år. Idag tar den ekolgiska garvningen ca. 3 veckor och den ger ett naturligt läder som luktar läder och inget annat, det andas och åldras naturligt och blir bara vackrare och vackrare med tiden då det erhåller patina. Tärnsjö garveri använder hudar från skandinaviska kor och garvar endast med vegetabiliska tillsatser. Till färgningsprocessen används bara miljö- och hudvänliga färgämnen.

Tärnsjö garveri och deras produkter är certifierade och kontrollerade av TÜV i Tyskland. Lädret är klassificerat som WHITE LINE Leather, vilket innebär att;

- lädret innehåller inga farliga substanser och inget krom
- lädret har testats dermatolgogiskt, är hudvänligt och speciellt anpassat för känslig hud
- lädret har ingen negativ påverkan på miljön och är komposterbart
- lädret har tillverkats på ett sätt som inte förorenar miljön.

  

Vi har hunnit testa alla tre paren och är mer än nöjda! De kan kännas lite styva vid första provningen men efter bara en liten stund i dem formar de sig perfekt efter foten och man vill inte ta av dem! :)

 

Jag ber om ursäkt att det kanske inte ser så moderiktigt ut med sockor i ballerinas, men vad gör man som stressad ekobloggerska medan pastan kokar för fullt på spisen? ;)

Du som konsument kan göra ett aktivt val när det kommer till vad du väljer att promenera runt i! Farliga, giftiga flip-flop(p)s i plast eller helt igenom svensktillverkade, ekologiska skor?

Jag minns då Crocs-skorna, kanske mer kända som Foppa-tofflorna? släpptes för fem - sex år sedan. Då skapades värsta hypen kring dem och folk betalade gladeligen de 599 :- de kostade de första åren (nu reas de ut i alla matbvaruaffärer. Senaste dealen jag såg var tv st. för 248 :- på ICA.) för att ikläda sig samma hiskeligt knall-cerisea tofflor som Peter den store. Crocs-skorna kostar tydligen 25 :- att tillverka (på vilkens bekostnad sker i så fall det?) och är fullproppade med skräp som varken bärare, miljön eller tillverkaren mår bra av. Cancer är en av de "bi-verkningar" de kan ge upphov till.  De ekologiska skorna från Docksta Sko kostar från 545 :- och har ingen som helst påverkan annat än positiv i något av leden.

Vad väljer Du till dina fötter i sommar

    

Bild lånad härifrån.        Bild lånad härifrån.

- skrot           eller              skatt?

Malin ♣

 


Kommentarer
Postat av: Lisa

ja crocs skorna är himla fula alltså. men köpte ett par jättebilliga på skokanonen förra sommaren för att ha då jag sommarjobbade, de är ju himla sköna att gå i! fast skulle aldrig vista mig i dem på stan! usch. eller köpa dem till nypris eller köpa äkta heheh.



himla fina skor ni fick hem!! skatt skulle jag välja!

2010-06-02 @ 13:17:33
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Vera

Åh, ballerina-skorna är så snygga! Jag funderar på ett par faktiskt. Är det bra klack på dem, så det är mjukt att gå med dem?

2010-06-02 @ 16:46:08
URL: http://hallonmuffin.wordpress.com
Postat av: Petra

Vad fina ballerinaskorna var, de som är blommiga är ju hur fina som helst. Finns i 42 såg jag, men det är frågan om de är små eller stora i storleken... Jag har nog närmre 43 så det är inte för lätt att hitta pjucks.

2010-06-02 @ 17:32:38
Postat av: Ekonördarna på Lyckobacken - fd. Ekoblogg

Lisa: Härligt att du väljer skatt! :)



Vera: Jag tycker de är jättesköna! De har en lite lägre klack som känns bekväm, jag själv är ingen klack-människa så jag tycker den känns lagom! Jag önskar alla fick prova ett par skor från Docksta, det är inget jag skriver för att de är vår samarbetspartner utan för att de är grymt sköna och håller en fantastisk kvalitét. Jag har ett par icke-ekologiska Docksta-slippers som jag haft sedan 6-7 år och de är det skönaste man kan gå i och fortfarande lika fräscha, smörjer de lite då och då med skofett.



Petra: Är de något så är de nog snarare lite stora, så du kanske skulle kunna ha dem? Du skulle ju kunna se om det finns en återförsäljare nära dig och i så fall prova dem på riktigt. Maila Stefan och tala om vart du bor så kan han säkert ge närmsta återförsäljare till dig! :)

Förstår att det inte alltid är så lätt att hitta skor då, själv är jag en slät 38 så jag har dock inga problem, mer med att den strl alltid ryker först så det kan vara svårt därför. ;)

2010-06-03 @ 05:24:33
URL: http://www.lyckobacken.se
Postat av: Balanse

Mange flotte tips, og en liten "reality check" omkring sko.



Jeg er en lystig turist i naturen, og denne sommeren skal vi vandre i de høye fjell i den norske Jotunheimen. Det er deilig å ta av seg de tunge vandrestøvlene for å la føttene puste litt når man kommer til leiren og skal slå opp teltet. Derfor har jeg vurdert å kjøpe noen lette, billige, luftige, plassbesparende og behagelige knock-off's til Crocks som jeg så på IKEA for dette bruk. Men etter å ha lest dette blogginnlegget har jeg revurdert!



Jeg skal undersøke om Docksta sender til Norge også. Det er dessverre stor mangel på økologiske sko her til lands.

2010-06-05 @ 13:23:15
URL: http://okohagen.wordpress.com/
Postat av: Ekonördarna på Lyckobacken - fd. Ekoblogg

Balanse: Vad kul att höra att du ändrade åsikt! :D Det gläder mig!



Kolla det, om inte annat kanske de kan göra ett undantag och att du helt enkelt får betala lite mer frakt? Skriv att du är en av våra läsare så kanske det går ännu bättre...jag vet inte. :)

2010-06-07 @ 05:55:38
URL: http://www.lyckobacken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0