Klimattesta dig!

På Suryas fina blogg Skapa ditt liv fick jag tips om att Naturskyddsföreningen har en sida där man kan klimattesta sig för att se hur mycket koldioxid man släpper ut årligen. Medelsvensken ligger på 10 ton och det hållbara värdet ligger på 0,7 - 1,5 ton.

Jag hamnade på 5,8 ton - mycket till stor del beroende på storleken på huset (300 m²), det faktum att vi tvingas ha två bilar (trots att en är en miljömärkt bil) och att vi har fritidshus. Men jag känner mig semi-nöjd eftersom jag ligger nästan hälften under medelsvensken, men tyvärr lååångt över det hållbara. :(

Hur låg ni till?

Malin ♣

Kommentarer
Postat av: Surya

Ja, och jag hamnade på 3,2 -dubbelt så mkt som är hållbart - trots ingen bil, lägenhet, nästan inga resor, osv. Det får mig att tänka på hur viktigt det är med utvecklingen av alternativa bränslen, värme etc...så att människor känner att de kan leva ett hållbart liv utan för mkt uppoffringar!



HA EN UNDERBAR MÅNDAG!!! KRAM

2010-03-08 @ 08:46:25
URL: http://www.skapa-ditt-liv.blogspot.com
Postat av: anna

Hamnade på 3,9 känns ok med tanke på medelsvenskens resultat, men det är ju skrämmande att jag som lever ganska snällt jämfört med sverigesnittet ändå belastar såpass mkt mer än vad som är hållbart.



En fråga till dig Malin - vem har tvingat er att ha två bilar? Att flytta ut på landet och därmed bli beroende av två bilar är väl ett val ni har gjort?



Hoppas du inte tar detta på fel sätt, menar inte att klanka ner på er eller peka finger - vänder mig bara mot formuleringen "vi tvingas ha två bilar". Tycker verkligen ni gör fantastiskt mycket för miljön, och i och med bloggen påverkar ni säkert andra till att släppa ut mindre.



Samtidigt - jag som i min vardag är betydligt slarvigare än ni verkar vara släpper alltså ut betydligt mindre än dig, förmodligen enbart tack vare att jag bor i lgh och inte har bil. Intressant hur mycket vissa saker påverkar.

2010-03-08 @ 10:57:25
URL: http://aleryd.wordpress.com
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Surya: Du har alldeles rätt, det måste ske ännu mer utveckling inom dessa områden! :)



anna: Menar inte att "någon" tvingar oss att ha två bilar, men vi tvingas ju ha det för att kunna bo som vi gör. Och ja, det är vårt val att bo på landet en bit från stan, så därigenom är det vi som tvingat oss själva att ha två bilar, men jag är övertygad om att vi gör mer för miljön än många andra trots att vi har två bilar.



Tycker dock det var lite knasigt formulerade frågor i vissa kategorier då jag kände att egentligen inget av svaren passade oss. Som det med matavfall, det fanns inget om kompostering exempelvis.



Ja, du hamnade säkert på bättre pga lägenhetsboende och ingen bil. Antar att du inte bor på 300 kvm heller, även om vi har bra uppvärmning med ekologisk, miljömärkt pellets och ved. Men det fick heller inte framkomma bland svaren. :( Sådana här test är otroligt intressanta! :)

2010-03-08 @ 11:10:38
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Ika

4 ton landade jag på. Fast jag tycker att det är svårt med såna här test, känns som om de borde vara oändligt mycket mera individuellt anpassade för att komma med ett tillförlitligt resultat. Dessutom är det mycket jag ärligt talat inte vet.



Jag saknade också en del, t.ex. när det gäller konsumtion av kläder, skor, möbler, inredning och elektronik tog man inte alls upp huruvida resurserna lades i första hand på nya saker, eller på begagnat. Där tror jag att skillnaderna i miljöpåverkan kan variera väldigt mycket mellan olika sätt att spendera 10 000 kronor... (Eller så är jag bara bitter för att jag inte ens fick några pluspoäng för att jag fick min snälle bror att reparera nätverksaggregatet i den begagnade dator han sålde åt mig, istället för att köpa ett nytt aggregat. ;))

2010-03-08 @ 19:00:55
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Ika: Ja, jag håller med. Det blir inte trovärdigt på samma sätt då man bara ska uppge en siffra. Över 95 % av all mat vi köper är eko, det fick inte framgå t.ex. Inte heller att kläder är eko eller 2nd hand, eller att det man lägger ner per år på t.ex. hundmat också är det.



Det skulle vara kul att berätta om sitt liv för någon klimattestare så fick de utvärdera en utefter det! :)

2010-03-09 @ 05:52:56
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: brain

2,8! det lönar sig att vara vegan. dock kunde nog mitt vara lägre om jag ansträngde mig mer med t.ex. elkonsumtionen

2010-03-09 @ 14:03:09
URL: http://www.undergroundburgers.com
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

brain: Jag förstår det! Ja, den där elen sätter käppar i alla miljöhjul... :(

2010-03-10 @ 05:57:38
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0