Egen vaniljvisp!

Min fina vän Ekomamman har hittat ett enkelt recept på egen vaniljvisp! Det tipset tackar vi för, för är det något jag verkligen kan sakna som vi inte längre äter så är det just vaniljvisp men utan den artificiella smak man får på köpet. :(

Den butiksköpta vaniljvispen innehåller skummjölk, vegetabiliskt fett (härdat), socker, skummjölkspulver, emulgeringsmedel (E 472b, E 472e), arom (vanillin), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl och E 407), färgämne (betakaroten).

Innehåller dock inte transfetter.

Vaniljvisp

2 äggulor
2 msk florsocker
1/2 tsk vaniljsocker
3 dl grädde

Vispa äggulor, florsocker och vaniljsocker pösigt. Vispa grädden lätt och vänd sedan ner den i blandningen. Klart!

Receptet kommer från bloggen "Leva sunt" som drivs av familjen Sundberg.

Hur enkelt var inte det???

Malin ♣

Kommentarer
Postat av: sara

yes! ännu en kanongrej från lyckobacken! tack!



kramar sara

2010-05-26 @ 08:19:40
Postat av: Lisa

najs! :)

2010-05-26 @ 13:27:13
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Nadia Melin

Vi ska ha fest på förskolan med bara föräldrarna, tre rätters middag som vi ska laga själva, och vi i städgruppen ska göra en efterrätt som vi vill ha vaniljnågot... till. Jag kände att det skulle vara bättre med vaniljvisp än med vanlijgrädde, så jag sökte på nätet och - javisst fanns det ett recept där! Dock obeprövat ännu men jag är rätt säker på att det är toppen! :D

2010-05-26 @ 22:44:40
Postat av: Ekonördarna på Lyckobacken - fd. Ekoblogg

sara: Härligt!



Lisa: :D



Nadia Melin: Jag tycker det låter toppengott, så det är det säkert också!

2010-05-27 @ 05:27:38
Postat av: Ekokul-Anna

Har testat och modifierat receptet! Är en inbiten vaniljvisp-junkie, och har haft små-ångest för detta. Men är i sjunde himlen nu, detta är ju ännu godare! Förändrade dock receptet enligt följande:



3 äggulor

3 msk florsocker

1 tsk vaniljsocker

3 dl vispad grädde



Blev liksom mer krut i det då.



Till detta avnjöts familjens special-rabarberpaj med knäckigt täcke. Oslagbart recept, intresserad? :-)



2010-06-01 @ 22:02:52
URL: http://www.blogg.ekokul.se
Postat av: Ekonördarna på Lyckobacken - fd. Ekoblogg

Ekokul-Anna: Härligt, jag är mer en krutkärring så då passar nog din modifikation toppen! :P



Ja, dum fråga! ;) Klart jag vill ha receptet!!! :P



Massor med kramar!

2010-06-02 @ 08:26:10
URL: http://www.lyckobacken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0