Torsdagens middag; Färsigt fräs med potatismos

Potatismos är en av Leons stora favoriter, han har alltid älskat potatis och det klart; att krydda upp den och blanda i smör - det säger ju sig självt att det ite kan bli annat än gott! :P

Färs fräs, 4 pers.

½ litet vitkålshuvud *
4 mindre morötter *
3 dl. kokta linser * (koka enligt anvisningarna på förpackningen)
lite smör * och olja* att steka i
salt *
peppar *
malen ingefära *
curry *

Fräs linserna i lite olja och smör. Finriv morötterna och strimla vitkålen (med hjälp av en osthyvel går det toppensnabbt!) och bryn på tillsammans med linserna. Krydda med kryddorna, det ska vara rätt mycket sting i rätten så snåla inte med ingefära och curry.

Koka den mängd potatis * som motsvarar 4 pers. men dela den först i bitar så blir koktiden kortare. Pressa sedan den kokta potatisen med en potatispress och lägg tillbaka i kastrullen. Rör i en klick smör och tillsätt lite varm mjöl (annars blir potatismosen kall så fort) och krydda med örtsalt och vitpeppar.

Smasken!

Malin ♣


Kommentarer
Postat av: Marita

Den rätten ska jag prova i dag. Den kanske även går hem oss min son som tycker att vi inte ska äta vegetariskt. Jag har utökat vårat intag av vegetarisk mat sedan jag började läsa bloggar om miljön. Det har inte varit så populärt, men det struntar jag i det är jag som står i köket. Jag brukar förklara att om vi äter mer vegetarisk mat i veckodagarna så kan vi ha råd att unna oss och njuta av fint kött som vi köper i en köttbod som har koll på hur djuren har det, då förstår han det argumentet.Kram Marita

2010-05-27 @ 08:06:24
Postat av: Marita

Måste bara säga att den var jättegod. Har förberätt den till middag till familjen då jag jobbar sent på torsdagar. Vi får se vad familjen tycker.

Kram Marita

2010-05-27 @ 13:38:26
Postat av: Ekonördarna på Lyckobacken - fd. Ekoblogg

Marita: Vad kul att den blev bra! Undrar just vad öbriga familjen (och sonen) tycker? :)



Många kramar!

2010-05-31 @ 05:29:08
URL: http://www.lyckobacken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0