Havrekex

Min mormor har sedan urminnes tider alltid bakat världens godaste havrekex vid jul. Jag hade turen att få några som hon hade kvar i frysen i lördags då jag hälsade på och de är så underbart goda! Mycket smör och ost på och sedan är det bara att tugga och njuta!

Havrekex ca. 180 st.

Så här bakar jag mina, passar inte det Er riktigt så byt bara ut till "vanliga" ingredienser men samma mängd!

½ kg ekologiska fiberhavregryn
1 liter eko-mjölk eller KRAV-märkt Oatley
400 gr smält eko-smör
1 påse hjorthornssalt
12-15 dl ekologisk fullkornsdinkel

Blötlägg havregrynen i mjölken under natten. Tillsätt de övriga ingredienserna och blanda ordentligt. Kavla lite deg i taget så tunnt det bara går på mjölad yta. (Då man tycker att det nog inte kan bli så mycket tunnare bör man kavla ytterligare, så tunnt ska det alltså vara).
Ta ut runda kakor med t.ex. ett vanligt glas och lägg dem på bakplåtspappersklädda plåtar. Grädda ca. 5 min. i 250 gr. på översta falsen i ugnen. Passa då Ni tar ut kexen för hjorthornssaltet gör att det sticker i ögonen.
Går alldeles utmärkt att frysa då de svalnat.

Smaklig måltid! ♣

Kommentarer
Postat av: Anna Öberg

Mums! Måste jag pröva, kommer ihåg ngt recept jag hade för ca 20 år sedan men inte hittat sedan dess. En fråga bara: hur många kex blir det egentligen?? Känns som det skulle räcka till att utfodra en smärre armé;).

Hoppas du mår bättre imorgon!

2008-04-15 @ 20:17:13
Postat av: Malin Harju

Anna Öberg; Det blir mellan 180-200 st. så jag är glad att jag har Johan som kan kavla ut degen så att jag "bara" kan trycka ut måtten och lägga på plåtar. Men det går relativt fort ändå eftersom de gräddas så kort tid. Jag vet att det finns lite olika recept och det här är den lite mjukare varianten, det finns ju kex som är riktigt hårda också men dessa är min favorit!

Ja, idag känns det lite bättre, hoppas jag kan gå och jobba torsdag och fredag!

Kramalin

2008-04-16 @ 07:26:56
Postat av: Anna Öberg

Har anat det länge, det är en hushållsassistent jag behöver:)!

2008-04-16 @ 15:14:36
Postat av: Malin Harju

Anna Öberg: Ha, ha, ja det är en fördel! Eller en karl som kan agera visp! ;)

Kramalin

2008-04-16 @ 15:20:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0