Sojalecitin

Sojalecitin är en av alla de produkter som finns som tyvärr ofta är genmodifierad. Dock ska den inte vara det om den finns med i innehållsförteckningen på en ekologisk produkt. Man kan inte KRAV-märka allt, t.ex. sojalecitin, bakpulver mm. som framställs på kemisk väg, men ändå får produkten stämplas som kRAV-märkt/ekologisk om alla ingredienser som går att framställa ekologiskt är det. Ett exempel som jag och flera med mig funderat på är Green & Black's ljuvliga choklad som nästan ingår i min dagliga föda. Igår på Grön Gåva så diskuterade vi kring detta och beslutade att jag skulle maila dem. Dock har jag hittat på deras hemsida en FAQ-sida (Frequently Asked Questions) där det står under "Are your products GM-free?" att " Yes - as all of our products are certified by the Soil Association, this ensures no genetically modified ingredients are used in their production."

Puh, jag tolkar det som att mitt stora födoämne är safe...ska dock leta rätt på någon vettig mailadress till dem(de jag fann passade inte min typ av fråga) bara för att vara på den säkra sidan. Men det lutar ju liksom åt rätt håll!

Länkat; Sojalecitin, KRAV-märkta, Green & Black's, FAQ-sida, Are your products GM-free?, the Soil Association

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0