100 sätt att rädda världen - nr. 10

10) Var manuell.

Använd dig själv som energialstrande maskin och ersätt onödiga, miljöfarliga batterier. Trampa fram ström till cykelns generator istället för att skaffa ett batterilyse. Att en "batteridriven pepparkvarn med lyse" är lika onödig som en batteridriven korkskruv förstår alla, men det går dessutom lika bra att vispa grädden för hand, skumma mjölken till latten eller borsta tänderna manuellt.

Oja! Min första tanke är; äger folk verkligen prylar som ska underlätta dessa vardagliga, enkla sakerna? Tills jag åter påminns om köphetsen i väst och all reklam som triggar igång alla köpnerver och kommer på mig själv med att sucka.

Snälla, fina läsare; ni äger ingen batterdriven pepparkvarn med lyse va? Säg att ni köper hela, ekologiska ´pepparkorn och stöter de i en loppisfyndad mortel eller i en handdriven pepparkvarn i det härliga naturmaterialet trä!


Kommentarer
Postat av: Erika

Nej, jag äger ingen pepparkvarn med lyse.Varför ska man ha lyse på en sådan egentligen, haha!

Jag har en i marmor som jag fått av mamma eller vem det nu var. Den funkar finemang trots att den inte har någon lampa.



Hoppas att du har haft en bra dag finaste Malin!



Kram!

2008-08-04 @ 17:11:29
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Erika: Bra! ;) Helt onödigt med sådana funktioner!



Jag hade en bra dag men tuff eftersom jag jobbade första gången på 7 ½ veckor! Men det gick, så nu väntar en ny dag med nya tag!



Massa kramar!!!

2008-08-05 @ 06:04:06
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Ylva

Hahaha pepparkvarn med lyse! Är det sant???

2008-08-05 @ 18:30:34
URL: http://tyraslillabebis.blogspot.com
Postat av: Malin Harju

Ylva: Jepp, jag såg en på någon butik i Stockholm då vi var där för nå't år sedan. Visst är det sjukt att man kan bli så bekväm?

2008-08-06 @ 06:43:12
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0