Eko-viner

Somliga kanske anser att detta är en renlevnadsblogg. Kanske, jag vet inte. För den sakens skull är jag dock inte nykterist, (min man är det) men jag dricker med måtta. Oftast blir det nå't glas vin per helg, vilket ofta resulterar i att vinerna hinner bli dåliga innan jag gjort slut på en flaska. Men det är en annan femma! :)

Eftersom det nu är helg tänkte jag tipsa om lite goda eko-viner från Systembolaget. Tyvärr dricker jag endast vitt vin så tipsen kommer att fokuseras på det som kan lämnas omdömen om.

Till att börja med finns det en jättebra sök-sida på Systembolagets hemsida där man kan fylla i vad man söker efter, t.ex. sötare viner, och där kan man även nu välja ekologiskt eller t.ex. koscher. Kanon!

Min all-time favorit är Bon Terra!  Ett lite dyrare vin men väl värd varenda krona. Ett fruktigt vin med lite Hawaii-toner av kokos och ananas.
Brukar även köpa Ecologica som är ett fullgott billigare alternativ till Bon Terra och har en väldigt druvig smak av päron och citrus.
Tredje favoriten är Vida Orgánica som ligger närmare Ecologica i prisklass. Också detta ett fruktigt vin med inslag av päron men även grape.

Fullständiga listan på ekologiska vita viner finns här, och här finns den med alla röda eko-viner! Om någon av Er läsare testat någon av de röda eko-vinerna får Ni gärna lämna omdömen i kommentarsfältet!

(Vad min personliga åsikt sedan är om Systembolaget passar inte in här, men så som läget är är de den enda källan till vininförskaffning i min värld och då blir det så här.)

Trevlig helg! ♣

Kommentarer
Postat av: Nadia

Jag har köpt ekologiskt vin i många många många år nu! Min pappa började med det redan innan det fanns på bolaget typ, bad dem beställa hem gång efter annan. NU - är utbudet STORT även i Övik!!
Jag har ju inte köpt vin till mig själv på länge då jag är höggravid men vi var in å köpte en flaska som present för någon månad sedan och jag blev lycklig över hur många sorter det fanns numera!
Kommer inte ihåg alla jag smakat men jag har aldrig blivit besviken! Jag dricker helst rött vin. Agrest du Guitard, Casa de la Ermita, Ecologica
- vet jag att jag druckit. Kanske att Casa de la Ermita är min favorit av de tre.

Det finns även kryddat brännvin som är KRAV-märkt!
Å öl givetvis!

Positivt är också att priset inte alls ligger skyhögt över de konventionella dryckerna utan i samma nivå för samma kvalité!

2008-03-01 @ 14:54:42
Postat av: Nadia

Jah ojj... man kan ju tro att jag är väääldigt förtjust i alkohol som jag skriver men det är ju inte så... dock är det gott med ett glas vin ibland och nu var det ju ett bra tag sen. Den industrin är ju mega stor och kommer alltid att förbli det, så kan den bli ekologisk så är ju det toppen...

2008-03-01 @ 15:24:46
Postat av: Malin Harju

Nadia: Ha, ha, du är söt du! :) Håller med; det är jättekul att utbudet ökar i den takt som efterfrågan kanske äntligen kräver det! Blev också jätteglad över att det finns samma sorts prisintervaller där som då det gäller "vanliga" viner. Håller med dig, gott med ett glas då det är helg, that's it!

2008-03-02 @ 08:46:25
Postat av: Frida & Leo

Av de röda tycker jag bäst om Boira' och Azabache. Helt okej är Agrest de Guitard, Dolce Vita och Ecologica (har jag hemma på BiB nu).

2008-07-23 @ 22:34:10
URL: http://fridabjorklund.com/blogg
Postat av: Malin Harju

Frida & Leo: Jag dricker ju inte röda, så jag tackar det varmaste för dina tips! :) Svårt att veta vad man t.ex. ska ge bort då man inte dricker det själv!



/Malin

2008-07-24 @ 08:17:10
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0